| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fidanlık ve Yetiştirme Tekniği | OM304 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Emrah ÇİÇEK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere fidanlıkların tesisi ve planlaması, orman ağacı ve süs bitkilerinin çıplak köklü ve kaplı fidanlarının yetiştirilmesini öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Fidanlık işletmeciliğinde yer seçimi. Fidanlık kuruluş planı. Açık saha fidanlık tesislerinde büyüklük, şekil, verim kapasiteleri ve rotasyon planları, iç taksimat planı ve üretim programlaması. Arazi tesviyesi ve hazırlanması, drenaj, sınırlama ve koruyucu önlemler. Sulama sistemleri. Toprak işleme. Tohum kaynakları. Tohumla (generatif) üretim. Çıplak köklü fidan yetiştirme. Şaşırtma. Üretme ve yetiştirme ortamları. Fidanlıkta kaplı fidan yetiştirme. Fidanlıkta kültür bakımı. Fidan envanteri, fidan sökümü,sınıflaması, fidanların depolanması,ve nakli. Vejetatif üretim teknikleri. Sisleme sistemi. Gübrelerin sulama suyuyla birlikte verilmesi. Seralar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bir fidanlık alanının seçilmesi, fidanlığın kurulması ve düzenlenmesi |
| 2 | Fidanlık üretim programının hazırlanması |
| 3 | Toprağın ekime ve dikime hazırlanması |
| 4 | Orman ağaçları ve süs bitkilerinin generatif ve vejetatif üretimi |
| 5 | Çıplak köklü ve kaplı fidan üretimi |
| 6 | Topraksız yetiştirme materyalleri ve özellikleri |
| 7 | Kültür bakımlarının (sulama, ot mücadelesi, gübreleme vb.) uygulanması |
| 8 | Fidanların sökülmesi, sınıflandırılması, depolaması ve nakliyesi |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, fidanlıkların önemi ve güncel durumu | |
| 2. Hafta | Fidanlık kuruluş planı, açık saha fidanlık tesislerinde büyüklük, şekil, verim kapasiteleri ve rotasyon planları, iç taksimat planı ve üretim programlaması | |
| 3. Hafta | Fidanlık topraklarının fiziksel özellikleri ve düzenlenmesi | |
| 4. Hafta | Fidanlık topraklarının kimyasal ve biyolojik özellikleri ve bu özelliklerin düzenlenmesi | |
| 5. Hafta | Tohum kaynakları, tohum transferi, tohum temini ve hasadı, tohumların çıkarılması, kurutulması ve depolanması | |
| 6. Hafta | Tohumun yapısı, çeşitli tohum özelliklerinin belirlenmesi, orman ağacı ve süs bitkisi tohumlarının tanınması, çimlenme engelleri ve giderilmesi, giderilmesi | |
| 7. Hafta | Yastıkların ekime ve dikime hazırlanması, tohum ekimi, tohum ekim ve yetiştirme sıklığı, kültür bakımları | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Fidanlıkta kaplı fidan yetiştirme (kullanılan kaplar, üretme ve yetiştirme ortamları, harç hazırlama, kaplı fidan sahalarının düzenlenmesi) | |
| 10. Hafta | Fidanlıkta kültür bakımı (ot mücadelesi ve çapa, sulama, gübreleme, diğer bakım önlemleri) | |
| 11. Hafta | Kültür bakımı konusunda arazi/fidanlık uygulaması (ot alma, çapa, sulama, gübreleme vb.) | |
| 12. Hafta | Fidan envanteri, fidan sökümü, fidan kalite sınıflaması, fidanların depolanması, fidanların nakli | |
| 13. Hafta | Vejetatif üretim (çelikle üretme, aşı ile üretme, daldırma ile üretme, diğer vejetatif üretme teknikleri) | |
| 14. Hafta | Gübrelerin sulama suyuyla verilmesi. Seralar, Sisleme sistemleri. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 1 | Sürdürülebilir kaynak kullanımı anlayışı | ✔ | |||||
| 2 | Ormancılıkla ilgili temel flora, fauna, ekosistem ve doğal kaynak bilgisi | ✔ | |||||
| 3 | Türkiye’deki orman kaynaklarını ilgilendiren idari ve hukuki yapı, politika belirleme ve planlama süreçleri, arz-talep ilişkileri, sosyo-ekonomik durum bilgisi | ✔ | |||||
| 4 | Ormancılıkla ilgili alanlarda problem tanımlama, modelleme ve çözme yetkinliği | ✔ | |||||
| 5 | Ormancılık uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ormancılık problemlerine uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Deney tasarlama, yapma, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Ormancılıkla ilgili durum ve gelişmeleri takip edebilecek yabancı dil bilgi ve becerisi | ✔ | |||||
| 11 | İnisiyatif alma ve bağımsız davranma yetkinliği | ✔ | |||||
| 12 | Kalite bilgisi ve bilinci | ✔ | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme bilinci | ✔ | |||||
| 14 | Meslek ahlakı ve toplumsal sorumluluk bilinci | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 2 | 24 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 10 | 10 | |
| Ödev 2 | 1 | 10 | 10 | |
| Final | 1 | 15 | 15 | |
| Uygulama | 2 | 7 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||