Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikoloji HMF111 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze, düz anlatım, soru-cevap,tartışma
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ferhan AÇIKGÖZ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN (Güz)
Dersin Amacı Dersin iki amacı bulunmaktadır: Birincisi öğrencilerin temel psikoloji bilgilerini ve eleştirel düşünme becerilerini kazanabilmeleridir. İkincisi ise kendi davranışlarına olduğu kadar başka insanların davranışlarına da şimdiye kadar alışagelmiş olduğu bakış ve açıklayış biçimlerinin ötesinde bilimsel ölçütler içerisinde bakabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Davranışın temelini oluşturan fizyolojik ve nörobiyolojik süreçler, duyum, algı, öğrenme, koşullanma ve pekiştireç konularını kapsar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Davranışın biyolojik ve psikolojik temellerini bilir,
2 Günlük yaşamda insan davranışı ve insan ilişkilerine dair farkındalıkları artar
3 Düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirir.
4 Kişilik kuramların insan üzerindeki etkilerini kavrar.
5 Kaygı ile başetme becerilerini geliştirir.
6 Normal-normaldışı davranışları tanımlar.
7 öğrenmenin davranışlar üzerinde etkilerini kavrar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma, psikolojinin tanımı, kapsamı ve önemi; psikoloji kuramları (nörobiyolojik yaklaşım, davranışsal yaklaşım, bilişsel yaklaşım, psikoanalitik yaklaşım, fenomenolojik yaklaşım) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
2. Hafta Psikolojinin diğer bilimlerle ilişkisi, alt dalları ve araştırma yöntemleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Davranışın biyolojik temelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
4. Hafta Hafıza ve Zeka Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Dil ve kavram oluşturma Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Düşünme ve problem çözme Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Duyum ve algılama (algısal eşikler, birincil ve ikincil duyular, algı yanılmaları, algılama süreçleri, algısal değişmezler, algısal beklentiler) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Öğrenme (klasik koşullama, edimsel koşullama, pekiştirme kavramı, bilişsel öğrenme) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Güdülenme (güdülenmenin tanımı, güdülenmeye kuramsal yaklaşımlar, açlık, susuzluk, cinsiyet, karmaşık insan güdüleri) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Heyecan (I) (heyecanların sınıflandırılması ve tanınması, heyecanların fizyolojisi, heyecan kuramları, heyecanın sözsüz ifadesi) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Heyecan (II) (kaygı, engellenme, çatışma) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Kişilik ve kişilik kuramları (kişiliğin tanımı, öğrenilmiş bir davranış olarak kişilik, Freud’un kişilik kuramı, özellik yaklaşımı, benlik kuramları) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
14. Hafta Dersin genel değerlendirilmesi, anlaşılmayan konular hakkında tartışma Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hemşirelik bilim ve sanatının gereklerini, bireyin/ailenin/toplumun sağlığını korumada ve geliştirmede en üst düzeyde uygulayabilen,
2 Sağlığın bozulduğu durumlarda bireylerin her ortamda hemşirelik bakım gereksinimlerini çağdaş yaklaşımlar doğrultusunda saptayabilen, hemşirelik bakımını planlayabilen, uygulayabilen ve değerlendirebilen
3 Ekip çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki sağlık ekibi üyeleri ve ilişkili olduğu diğer disiplin üyeleri ile işbirliği yapabilen ve etkili iletişim kurabilen,
4 Birey, aile ve toplumun eğitim gereksinimleri belirleyen ve en doğru strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak eğitim gereksinimleri uygun eğitim verebilen
5 Evrensel değerlere sahip, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin, hasta haklarının, yasal sorumluklarının bilincinde olan,
6 Bilimsel yöntemi ve düşünceyi mesleki ve sosyal yaşamında kullanan, eleştirel düşünen, akademik üstünlük ve araştırma öğelerini birleştiren bir anlayışla mesleğini yapabilen,
7 Bireysel ve mesleki gelişimine ilişkin sorumluluk alabilen, mesleğin gelişimi için karar alma mekanizmalarında etkin rol alan,
8 Alanında ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olan,
9 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen
10 Türkçeyi iyi kullanabilen, yazılı ve sözlü iletişim kurallarını bilen ve etkin iletişim becerisine sahip olan
11 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olan mezunlar vermektir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
PY2 1 1 1 1 1 1 1
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 3 3 3 3 3 3 3
PY6 3 3 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3 3 3
PY8 0 0 0 0 0 0 0
PY9 1 1 1 1 1 1 1
PY10 3 3 3 3 3 3 3
PY11 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Richard J. Gerrig, Philip G. Zimbardo. Ed. Asil Ali Özdoğru (2023). Psikoloji ve Yaşam. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 1A Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 1A Final 60,00
Toplam 100,00
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 1B Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Meryem AYDIN 1B Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 11 1 11
Araştırma 8 1 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0