| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fitopatoloji | BKZ301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencinin bitkilerde hastalık kavramını öğrenebilmesini, hastalığa neden olan tüm faktörlerin neler olduğunu anlayabilmesini, hastalık oluşumunda ortaya çıkan bitki ve patojen kaynaklı değişikliklerin nedenlerini öğrenebilmesini, hastalık etmenlerinin ekosistem içerisindeki yerlerini ve işlevlerini analiz edebilmesini, patojenlerin makroskobik ve mikroskobik incelemelerinde tanımlama ve değerlendirme yapabilmesini, bitkilerde hastalık yapan mikroorganizmalara karşı genel olarak savaşım yapabilecek ana yöntemler konusunda karşılaştırma yapabilmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Fitopatolojide genel bilgiler, Fitopatoloji bilimini tarihçesi, Bitki hastalıklarının ekonomik önemi, Hastalık simptomatolojisi: etmen belirtileri, Hastalık etiyolojisi: biyotik ve abiyotik nedenler, Hastalık oluşumu ve patogenesis: hastalığın gelişme aşamaları ve patojenik mikroorganizmaların oluşturduğu kimyasal maddeler, bitkide dayanıklılık, hastalık ekolojisi ve epidemiyolojisi, hastalıklarla genel savaşım yöntemleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bitkide zararlı mikroorganizmalara karşı oluşan dayanıklılıkta yapısal ve biyokimyasal tepkileri kavrayabilme |
| 2 | Bitkilerde oluşan hastalıkların ekolojik sistem içerisindeki durumunu değerlendirebilme |
| 3 | Bitki hastalıkları bilimi (Fitopatoloji) içerisinde hastalıklarla savaşım konusunda temel kavramları karşılaştırma ve analiz etme |
| 4 | Fitopatoloji’de yer alan genel bilgileri kavramayı sağlayabilme |
| 5 | Hastalıkların bitkisel üretimdeki ekonomik önemini kavrayabilme |
| 6 | Hastalığa neden olan cansız ve canlı öğelerin tanımlamasını yapabilme ve bunları sınıflandırarak kategorize edebilme |
| 7 | Hastalık oluşumunda rol alan önemli mikrobiyal kaynaklı kimyasal maddeleri tanımlayabilme |
| 8 | Mikroorganizma temelli maddelerin bitkide oluşturduğu fizyolojik ve biyokimyasal değişiklikler arasında ilişki kurabilme |
| 9 | Uygulama dersi sayesinde meslek hayatında fitopatoloji alanında hastalıkları kolay teşhis edebilme berecerisi kazanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin genel içerik ve tanıtımı, bitkilerde hastalık kavramı ve tanımlar | |
| 2. Hafta | Bitki hastalıklarının tarihçesi, ekonomik önemi, hastalığı genel tanıma yolları | |
| 3. Hafta | Hastalık belirtileri (Simptomatoloji) | |
| 4. Hafta | Bitkilerde cansız (abiyotik) hastalık nedenleri | |
| 5. Hafta | Bitkilerde canlı (biyotik) hastalık nedenleri, bitki patojeni viruslar | |
| 6. Hafta | Bitkilerde canlı (biyotik) hastalık nedenleri, bitki patojeni viruslar | |
| 7. Hafta | Bitki patojeni prokaryotlar | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Bitki patojeni funguslar | |
| 10. Hafta | Bitki patojeni funguslar | |
| 11. Hafta | Hastalık oluşumu ve hastalık devreleri | |
| 12. Hafta | Patojenler bitkiye nasıl saldırır: patojenin kimyasal silahları | |
| 13. Hafta | Hasta bitkide ortaya çıkan fizyolojik değişiklikler | |
| 14. Hafta | Patojenlere karşı bitkilerde oluşan savunma reaksiyonları ve hastalık ekolojisi |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 3 | Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 4 | Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme | ✔ | |||||
| 7 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme | ✔ | |||||
| 8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
| 9 | Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme | ✔ | |||||
| 10 | İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 16 | 16 |
| Final | 1 | 30 | 30 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||