Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarla Bitkilerine Giriş TB201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 2 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK (Güz)
Dersin Amacı Tarım kavramının tarifi, tarımın tarihsel gelişimi, Türkiye’de tarımın genel yapısı, tarla tarımının genel özellikleri, tarla bitkilerinin sınıflandırılması, tarla bitkilerinin botaniği, tarla bitkileri ziraatının prensipleri (toprak işleme, ekim, gübreleme, sulama, yabancı ot kontrolü, hasat vb.) hakkında genel bilgiler vermek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Tarla tarımı, bitki yetiştirme teknikleri, serin iklim tahılları, sıcak iklim tahılları, endüstri bitkileri, çayır mera ve yem bitkileri hakkında bilgiler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 tarım kavramının tarifini yapar ve başlıca tarımsal faaliyet alanları hakkında yorum yapabilecektir,
2 tarımsal faaliyetlerin dünya ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini özetleyebilecektir,
3 tarla ziraatı tekniklerini uygulayabilir,
4 tarla bitkilerinin sınıflandırılması yapabilir ve başlıca bitki familyalarının genel morfolojik özelliklerini özetleyebilir,
5 başlıca tarım sistemleri (sulu, kuru ve nemli tarım) konularında genel bilgileri sıralayabilir,
6 tarla bitkileri ziraatının genel prensiplerini (toprak işleme, ekim, gübreleme, sulama, yabancı ot kontrolü, hasat vb.) hakkında genel bilgileri analiz eder ve bu konuları yorumlayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tarım kavramı ve tarla tarımının tarihçesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Türkiye tarım sektörünün genel yapısı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Tarla bitkilerinin sınıflandırılması ve önemli familyaların genel özellikleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Tarla bitkilerinin botaniği (bitkilerin morfolojik özellikleri, kök, gövde, yaprak, çiçek, meyve yapıları) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Bitkilerde sistemler (Fotosentez, Besin Maddelerinin alımı) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Büyüme ve gelişme kavramları Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta İklimsel büyüme faktörleri ( Işık, Sıcaklık, Vernalizasyon, CO2) Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta İklimsel büyüme faktörleri ( Işık, Sıcaklık, Vernalizasyon, CO2) Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Tarla tarımı sistemleri (sulu tarım, kuru tarım, nemli tarım) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Toprak işleme, yabancı ot savaşı, nadas Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Tohumluk (tohum nedir, tohumun çimlenmesi, çimlenme şekilleri, dormansi) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Ekim (ekim zamanı, ekim derinliği, ekim sıklığı, ekim yöntemleri) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Gübreler, gübreleme ve sulama ve tarla bitkilerinin hasadı ve hasat yöntemleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
5 Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
6 Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
7 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir.
10 Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 3 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3 3
PY3 3 3 3 3 3 3
PY4 3 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3 3 3
PY10 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • 1. Ceylan,A.1994. Tarla Tarımı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 491, 520 s. 2. Sencar Ö, Gökmen S, Yıldırım A, Kandemir, N., 1997. Tarla Bitkileri Üretimi.GOP Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yaınları:3, Tokat 3. Gencer O. 1995. Genel Tarla Bitkileri. ÇÜ Ziraat Fak. Ders Kitabı No: 42, Adana.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 12 12
Ödev 1 5 2 10
Final 1 24 24
Uygulama 14 2 28
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0