Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlk Dönem İslam Mezhepleri | TİB641 | 3 + 0 | 3,0 | 7,5 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İlk dönem İslam Mezheplerinin ortaya çıkış nedenleri, temel kaynakları ve görüşlerini öğretmeyi amaçlar |
Dersin İçeriği | İlk dönem İslam Mezheplerinin ortaya çıkış nedenleri, temel kaynaklar, ekoller, görüşleri ve savunucuları |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- İlk dönem İtikadi İslam Mezheplerinin ortaya çıkış sürecinde siyasi olayların etkisini öğrenir. - İlk dönem İslam Mezhepleri, görüşleri ve temel kaynaklarını öğrenir - İlk dönem İslam Mezheplerinin temel kavramları, eserleri ve savunucularını öğrenir - İlk dönem İslam Mezheplerinin günümüzdeki konumunu öğrenir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | İlk dönem İtikadi İslam Mezheplerinin ortaya çıkmasını hazırlayan nedenler | |
2. Hafta | İlk dönem İslam Mezheplerinin temel kaynakları, kavramlar ve müntesipleri | |
3. Hafta | İlk dönem İslam Mezheplerinin yöntemleri, temel kavramlar ve diğer ilimler ile ilişkisi | |
4. Hafta | Haricilik ve ortaya çıkış nedenleri | |
5. Hafta | Harici gruplar, görüşleri ve ayrışma süreci | |
6. Hafta | Mürcie'nin ortaya çıkışı süreci, siyasi ve sosyal olayların çıkışında etkisi | |
7. Hafta | Mürcienin temel görüşlerinin savunucuları ve siyaset ile ilişkileri | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Mu'tezile'nin ortaya çıkış nedenleri, savunucuları ve temel kaynakları | |
10. Hafta | Mu'tezilenin beş esası, dini ve siyasi temelleri | |
11. Hafta | Şianın ortaya çıkış sürecini hazırlayan siyasi ve sosyal olaylar | |
12. Hafta | Şia'nın farklılışma süreci, temel görüşleri ve kaynakları | |
13. Hafta | Şii fırkalar, ayrışma süreci ve farklılıklar | |
14. Hafta | İlk dönem İslam Mezheplerinin günümüze yansımaları |
Ebu Hanife, “İmam Azam’ın Beş Eseri”, Çev. Mustafa Öz, İst. Kalem Yay. İsmail Hakkı İzmirli, “Yeni İlmi Kelâm”, İst. Ankara 1981; Kâdı Abdulcebbâr, “Şerhu Usûli’l-Hamse”, Kahire 1988; Ebû Mansur Maturîdi, “Kitabu’t-Tevhîd Tercümesi”, çev. Bekir Topaloğlu, TDV Yay. 2002 Ank. En-Nesefî, “Tabsiretu’l-Edille fî Usûlid’-Dîn”, Thk. Hüeyin Atay,-Ş.Ali Düzgün, DİB Yay. Ank. 2003; Şehristani, “El Milel ve’n-Nihal”, Kahire ty.; İrfan Abdulhamit, “İtikadi İslam Mezhepleri”, İst. 1983; M.M. Şerif, “İslam Düşüncesi Tarihi”, İst. 1990-91, Sönmez Kutlu, “İmam Maturidi ve Maturidilik”, Ankara 2004; Saim Kılavuz, “Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş”, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014; Şerafettin Gölcük-Süleyman Toprak, “Kelam Tarih,Ekoller, Problemler”, Tekin Yay. 7. Baskı Konya 2012; Abdulkahir Bağdadî, “Usûlu’d-Dîn”, İst. 1928; S.Şerif Cürcânî, “Ta’rifât”, İst. 1265; S.Şerif Cürcânî, “Şerhu’l-Mevâkıf,” Kahire 1325; Süleyman Uludağ, “İslam Düşüncesinin Yapısı” (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul 1985; S. En-Neşşar, “İslam'da Felsefi Düşüncenin Doğuşu”, İstanbul 1999; Furat Akdemir, Dinin Kaynağı Sorunu, Araştırma Yasyınları Ankara 2019İ Furat Akdemir, Vahyin Allah Tasavvuru, Araştırma Yayınları Ankara 2019; Furat Akdemir, fetanet Sıfatı Bağlamında Hz. Muhammedin Örnekliği Meselesi, İlahiyat Yayınları Ankara 2018.Recep Ardoğan; Günümüz Kelam Problemleri, Editör; Klm Yayınları, İstanbul 2018 Din felsefesi / Mehmet S. Aydın. -- 2. bs. -- İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, 1990. Cağfer Karadaş; İnanç Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru, , İstanbul, 2019,Beyan yay. Metin Özdemir, İslam düşüncesinde kötülük problemi / -- İstanbul: Furkan Yayınları, 2001. Numan Abdurrazzak Samarrai; Geçmişte ve Günümüzde Tekfir Meselesi. /; çev. Orhan Aktepe. -- İstanbul: Vahdet Kitap Kulübü, 1990. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
Ödev 1 | 2 | 45 | 90 |
Ödev 2 | 2 | 47 | 94 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 191 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7,5 |