Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Kelam Problemleri I | TİB639 | 3 + 0 | 3,0 | 7,5 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern çağın inanç problemlerini tanıtmak, İslam İnanç esaslarının ispat ve savunusu adına gerçekleştirilmiş entelektüel faaliyetleri tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Modern çağın inanç problemleri |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Günümüz insanının karşılaştığı inanç problemleri hakkında bilgi sahibi olmak. - Bu problemlerin tarihi süreçteki yansımalarını ve ele alınış şekilleri hakkında araştırmalar yapabilmek. - Bugünün insanına inanca dair yöneltilen sorular ve cevapları hakkında donanım kazanmak. - İslam dünyasında selefilik ve ihya hareketlerini öğrenir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Çağdaş inkârcı akımlar. Materyalizm, Pozitivizm, Nihilizm. | |
2. Hafta | Agnostisizm, Evrimcilik, Freudizm | |
3. Hafta | Deizm, Panteizm, Panenteizm. | |
4. Hafta | Günümüz kozmolojisi, İslam’da İsbat-ı Vacip. | |
5. Hafta | İnsan nedir? İslam’ın insana bakışı | |
6. Hafta | Kader İnancı, İrade Meseleleri | |
7. Hafta | Kötülük Problemi | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Ahiret İnancı. | |
10. Hafta | Akıl Vahiy ilişkisi Vahiy, nübüvvet. | |
11. Hafta | Tekfir meselesi | |
12. Hafta | İslamofobia, Irkçılık. | |
13. Hafta | Din siyaset ilişkisi. | |
14. Hafta | Din siyaset ilişkisi |
Ebu Hanife, “İmam Azam’ın Beş Eseri”, Çev. Mustafa Öz, İst. Kalem Yay. İsmail Hakkı İzmirli, “Yeni İlmi Kelâm”, İst. Ankara 1981; Kâdı Abdulcebbâr, “Şerhu Usûli’l-Hamse”, Kahire 1988; Ebû Mansur Maturîdi, “Kitabu’t-Tevhîd Tercümesi”, çev. Bekir Topaloğlu, TDV Yay. 2002 Ank. En-Nesefî, “Tabsiretu’l-Edille fî Usûlid’-Dîn”, Thk. Hüeyin Atay,-Ş.Ali Düzgün, DİB Yay. Ank. 2003; Şehristani, “El Milel ve’n-Nihal”, Kahire ty.; İrfan Abdulhamit, “İtikadi İslam Mezhepleri”, İst. 1983; M.M. Şerif, “İslam Düşüncesi Tarihi”, İst. 1990-91, Sönmez Kutlu, “İmam Maturidi ve Maturidilik”, Ankara 2004; Saim Kılavuz, “Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş”, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014; Şerafettin Gölcük-Süleyman Toprak, “Kelam Tarih,Ekoller, Problemler”, Tekin Yay. 7. Baskı Konya 2012; Abdulkahir Bağdadî, “Usûlu’d-Dîn”, İst. 1928; S.Şerif Cürcânî, “Ta’rifât”, İst. 1265; S.Şerif Cürcânî, “Şerhu’l-Mevâkıf,” Kahire 1325; Süleyman Uludağ, “İslam Düşüncesinin Yapısı” (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul 1985; S. En-Neşşar, “İslam'da Felsefi Düşüncenin Doğuşu”, İstanbul 1999; Furat Akdemir, Dinin Kaynağı Sorunu, Araştırma Yasyınları Ankara 2019İ Furat Akdemir, Vahyin Allah Tasavvuru, Araştırma Yayınları Ankara 2019; Furat Akdemir, fetanet Sıfatı Bağlamında Hz. Muhammedin Örnekliği Meselesi, İlahiyat Yayınları Ankara 2018.Recep Ardoğan; Günümüz Kelam Problemleri, Editör; Klm Yayınları, İstanbul 2018 Din felsefesi / Mehmet S. Aydın. -- 2. bs. -- İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, 1990. Cağfer Karadaş; İnanç Konusunda Bilinmesi Gereken 88 Soru, , İstanbul, 2019,Beyan yay. Metin Özdemir, İslam düşüncesinde kötülük problemi / -- İstanbul: Furkan Yayınları, 2001. Numan Abdurrazzak Samarrai; Geçmişte ve Günümüzde Tekfir Meselesi. /; çev. Orhan Aktepe. -- İstanbul: Vahdet Kitap Kulübü, 1990. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
Ödev 1 | 2 | 45 | 90 |
Ödev 2 | 2 | 47 | 94 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 191 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7,5 |