Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme MB302 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak.
Dersin İçeriği Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Ders Öğrenme Kazanımları - Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir.
- Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir.
- Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır.
- Ölçmede hata türlerini yorumlar.
- Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır.
- Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar.
- Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır.
- Test planını hazırlar.
- Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar.
- Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar.
- Test geliştirme tekniklerini kullanır
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati
2. Hafta Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Diğer Faaliyetler Araştırma
3. Hafta Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Araştırma Görsel Sunum
4. Hafta Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Sözel Anlatım Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler
5. Hafta Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati
6. Hafta Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Diğer Faaliyetler Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum
7. Hafta Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Ders Saati
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Ders Saati Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma
10. Hafta Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım
11. Hafta Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Araştırma
12. Hafta Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Ders Saati
13. Hafta Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Ders Saati Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım
14. Hafta Final Araştırma Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati
Kaynaklar
Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 Ölçme Yöntemi
PY1 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 -
PY3 5 0 3 0 0 0 3 0 0 0 0 5 -
PY14 3 3 3 3 5 3 3 3 5 5 3 5 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 13 2 26
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 3 18
Araştırma 3 2 6
Diğer Faaliyetler 1 3 3
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 3,5 3,5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0