Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ105 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek
- Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek
- Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır
- Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak
- Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi
- Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması
- Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi, Görsel Sunum Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Ders Saati
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Görsel Sunum Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Ders Saati Araştırma Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Sözel Anlatım
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) Araştırma Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati Araştırma Uygulama
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Diğer Faaliyetler Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Değerlendirme Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım
Kaynaklar
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY32 5 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY33 3 0 0 0 0 0 0 0 40,60
PY36 2 0 0 0 0 0 0 0 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 6 2 12
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 5 1 5
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0