Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma ve Deneme Yöntemleri ZFZ302 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 1 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dersin temel amacı, lisans öğrencilerine araştırma mantığını ve gelişmedeki önemini benimsetmek, denemelerin planlanmasında istatistik prensiplerini ve denemelerden elde edilen verilerin deneme desenine uygun şekilde istatistiksel olarak değerlendirilmesini ve sonuçların yorumlanmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği Varyans analizine giriş, Tamamıyla şansa bağlı denem planı, Tesadüf blokları deneme planı, Latin kare deneme planı, Faktöriyel düzenlemeler, Bölünmüş parseller denem planı Tekrarlanan deneyler Ortogonal karşılaştırmalar Korelasyon ve regresyon analizi Non parametrik testler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, araştırma mantığını ve gelişmede araştırmanın önemini kavrar.
2 Öğrenci, araştırma ve geliştirmenin prensiplerini öğrenir.
3 Öğrenci, ülkesel ve uluslararası bazda araştırma projelerinin planlanması ve bunların değerlendirilmesi yönünde becerilere sahip olur.
4 Öğrenci, denemede doğruluk derecesinin ve güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini uygular.
5 Öğrenci, istatistik prensiplere uygun gözlem yapma ve veri elde etme yeteneğini kazanır.
6 Öğrenci, araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçer.
7 Öğrenci, denemelerin yürütülmesi becerilerini kazanır.
8 Öğrenci, doğru ve tarafsız karar verme becerine sahip olur.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı Uygulama, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri Uygulama, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri Sunum (Hazırlık), Uygulama
4. Hafta İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Eş Yapma yöntemi Uygulama, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Bağımsız Gruplar yöntemi Uygulama, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi Sunum (Hazırlık), Uygulama
7. Hafta Deneme desenlerine giriş ve tesadüf parselleri deneme deseni Sunum (Hazırlık), Uygulama
8. Hafta Tesadüf parselleri deneme deseni Uygulama, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Farklı muamelelerin gruplandırılması:muamele ortalamalarının ikişerli farklılıklarını test ederek gruplandırma ve sınıf karşılaştırmaları Sunum (Hazırlık), Uygulama
10. Hafta Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri Sunum (Hazırlık), Uygulama
11. Hafta İki yönlü sınıflandırmalar: Tesadüf Blokları Deneme Deseni Sunum (Hazırlık), Uygulama
12. Hafta Tesadüf Blokları deneme deseninde varyans analizi ve önemlilik testleri ile ilgili deneme örnekleri Sunum (Hazırlık), Uygulama
13. Hafta Latin Karesi Deneme Deseni: Latin karesinde varyans analizi tekniği Sunum (Hazırlık), Uygulama
14. Hafta Faktöriyel deneme desenleri; iki faktörlü denemeler ve üç faktörlü denemeler Uygulama, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır.
2 Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler.
3 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır.
4 Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer.
5 Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar.
6 Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular.
7 Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır.
8 Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular.
9 Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır.
10 Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular.
11 Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir.
12 Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir.
13 Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir.
14 Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir.
15 Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 0 0 0 0 0 0 0 0
PY2 0 0 0 0 0 0 0 0
PY3 0 0 0 0 0 0 0 0
PY4 0 0 0 0 0 0 0 0
PY5 0 0 0 0 0 0 0 0
PY6 0 0 0 0 0 0 0 0
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 0 0 0 0 0 0 0 0
PY9 0 0 0 0 0 0 0 0
PY10 0 0 0 0 0 0 0 0
PY11 0 0 0 0 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 0 0 0 0 0 0 0 0
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Turan, Z.M., 1995. Araştırma ve Deneme Metodları. UÜZF Ders Notları No : 62 ,Bursa.
  • Gomez,K.A.,and A.A.Gomez.1983.Statistical Procedures for Agricultural Research.John Wiley Sons, Newyork
  • Little,T.M.,andF.J.Hills.1977.Agricultural Experimentation.Design and Analysis.John Wiley Sons, Newyork.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Araştırma 14 2 28
Diğer Faaliyetler 9 0,5 4,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0