| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarımsal Yapılar ve Sulama | ZFZ216 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere tarımda sulamanın tanımını ve gerekliliğini açıklamayı, toprak-su-bitki ilişkisini anlamalarını sağlamayı, toprak nem ölçme aletlerini kullanarak nem ölçümü yapabilmelerini, bitki-su tüketimi hesaplaması yapmayı, farklı sulama yöntemlerini ve sulama suyu ihtiyacını belirlemeyi, drenajın tanımını yapmayı ve drenaj hesaplamalarını gerçekleştirmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, tarımsal yapılarda çevresel faktörlerin etkisini kavramalarını ve tarımsal yapı çeşitlerini ve özelliklerini öğrenmelerini sağlayacaktır. |
| Dersin İçeriği |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, toprak ve su kaynaklarıyla ilgili temel bilgileri tanımlar ve açıklar |
| 2 | Öğrenci, toprak-su-bitki ilişkisini açıklar ve bu ilişkinin tarımsal üretim üzerindeki etkilerini tartışır. |
| 3 | Öğrenci, temel toprak su sabitlerini hesaplar ve bu hesaplamaları tarımsal sulama sistemlerinde uygular |
| 4 | Öğrenci, sulama suyu ihtiyacını belirlemek için hesaplamalar yapar ve gerekli verileri toplar. |
| 5 | Öğrenci, bitki su tüketimini hesaplar ve sulama sistemlerine entegre eder. |
| 6 | Öğrenci, tarımsal koşullara uygun bir sulama programı tasarlar. |
| 7 | Öğrenci, drenajın gerekliliğini açıklar ve tarımda suyun yönetilmesindeki rolünü tartışır. |
| 8 | Öğrenci, tarımsal yapılarda çevresel faktörlerin ve yapı elemanlarının önemini açıklar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dünya ve ülkemiz toprak ve su kaynakları toprağın yapısı, bünyesi, hacim ağırlığı, porozitesi toprak nem içeriği belirleme yöntem ve aletleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Dünya ve ülkemiz toprak ve su kaynakları toprağın yapısı, bünyesi, hacim ağırlığı, porozitesi toprak nem içeriği belirleme yöntem ve aletleri | Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Tansiyometre, nötron metre, tdr, naylon bloklar kullanımı | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 4. Hafta | Bitki-su tüketiminin tanımlanması ve belirleme yöntemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| 5. Hafta | Sulama suyu ihtiyacının belirlenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama |
| 6. Hafta | Sulama yöntemleri: yüzey ve basınçlı sulama yöntemleri | Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Sulama yöntemlerinde sulama suyu ihtiyacını belirlemek | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Randıman kavramı | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 9. Hafta | Drenajın tanımı, Gerekliliği, avantajları | |
| 10. Hafta | Drenaj yöntemleri ve hesaplaması | Araştırma, Uygulama |
| 11. Hafta | Tarımsal yapı çeşitleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 12. Hafta | Tarımsal yapılarda çevre faktörleri | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Hayvan barınak çeşitleri ve planlama ilkeleri | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Sera çeşitleri ve planlama ilkeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ||||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ||||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ||||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ||||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ||||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ||||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ||||||
| 10 | Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular. | ||||||
| 11 | Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 12 | Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir. | ||||||
| 13 | Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir. | ||||||
| 14 | Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir. | ✔ | |||||
| 15 | Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||