Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarımsal Yapılar ve Sulama ZFZ216 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 2 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilere tarımda sulamanın tanımını ve gerekliliğini açıklamayı, toprak-su-bitki ilişkisini anlamalarını sağlamayı, toprak nem ölçme aletlerini kullanarak nem ölçümü yapabilmelerini, bitki-su tüketimi hesaplaması yapmayı, farklı sulama yöntemlerini ve sulama suyu ihtiyacını belirlemeyi, drenajın tanımını yapmayı ve drenaj hesaplamalarını gerçekleştirmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, tarımsal yapılarda çevresel faktörlerin etkisini kavramalarını ve tarımsal yapı çeşitlerini ve özelliklerini öğrenmelerini sağlayacaktır.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, toprak ve su kaynaklarıyla ilgili temel bilgileri tanımlar ve açıklar
2 Öğrenci, toprak-su-bitki ilişkisini açıklar ve bu ilişkinin tarımsal üretim üzerindeki etkilerini tartışır.
3 Öğrenci, temel toprak su sabitlerini hesaplar ve bu hesaplamaları tarımsal sulama sistemlerinde uygular
4 Öğrenci, sulama suyu ihtiyacını belirlemek için hesaplamalar yapar ve gerekli verileri toplar.
5 Öğrenci, bitki su tüketimini hesaplar ve sulama sistemlerine entegre eder.
6 Öğrenci, tarımsal koşullara uygun bir sulama programı tasarlar.
7 Öğrenci, drenajın gerekliliğini açıklar ve tarımda suyun yönetilmesindeki rolünü tartışır.
8 Öğrenci, tarımsal yapılarda çevresel faktörlerin ve yapı elemanlarının önemini açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dünya ve ülkemiz toprak ve su kaynakları toprağın yapısı, bünyesi, hacim ağırlığı, porozitesi toprak nem içeriği belirleme yöntem ve aletleri Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Dünya ve ülkemiz toprak ve su kaynakları toprağın yapısı, bünyesi, hacim ağırlığı, porozitesi toprak nem içeriği belirleme yöntem ve aletleri Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Tansiyometre, nötron metre, tdr, naylon bloklar kullanımı Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
4. Hafta Bitki-su tüketiminin tanımlanması ve belirleme yöntemleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
5. Hafta Sulama suyu ihtiyacının belirlenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
6. Hafta Sulama yöntemleri: yüzey ve basınçlı sulama yöntemleri Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Sulama yöntemlerinde sulama suyu ihtiyacını belirlemek Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Randıman kavramı Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
9. Hafta Drenajın tanımı, Gerekliliği, avantajları
10. Hafta Drenaj yöntemleri ve hesaplaması Araştırma, Uygulama
11. Hafta Tarımsal yapı çeşitleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
12. Hafta Tarımsal yapılarda çevre faktörleri Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Hayvan barınak çeşitleri ve planlama ilkeleri Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Sera çeşitleri ve planlama ilkeleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır.
2 Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler.
3 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır.
4 Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer.
5 Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar.
6 Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular.
7 Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır.
8 Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular.
9 Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır.
10 Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular.
11 Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir.
12 Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir.
13 Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir.
14 Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir.
15 Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 0 0 0 0 0 0 0 0
PY2 0 0 0 0 0 0 0 0
PY3 0 0 0 0 0 0 0 0
PY4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY5 0 0 0 0 0 0 0 0
PY6 4 4 4 4 4 4 4 4
PY7 0 0 0 0 0 0 0 0
PY8 0 0 0 0 0 0 0 0
PY9 0 0 0 0 0 0 0 0
PY10 0 0 0 0 0 0 0 0
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0
PY14 4 4 4 4 4 4 4 4
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • A. YAĞANOĞLU. Kültürteknik. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları2009, pp.290
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ödev 14 3 42
Diğer Faaliyetler 1 2 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0