| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Coğrafi Bilgi Sistemleri | ZFZ301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Coğrafi Bilgi Sisteminin tanımı, kapsamı ve veri yapısının öğretilmesi, tarımla ilgili problemlerin belirlenmesi ve çözümünde CBS’nin kullanımı, ArcGIS yazılımının genel düzeyde kullanımı, |
| Dersin İçeriği | Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama, Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi, Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi, CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı, CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması, Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları, Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri, 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması, 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma, Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması, Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel Harita Bilgilerinin verilmesi/Topografik harita okuma, profil çıkarma, eğim hesaplama | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Coğrafi konum ve projeksiyonlar/CBS yazılımın temel özelliklerinin verilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Bilgi sistemleri ve CBS temel kavramları/Harita sayısallaştırma ve koordinat düzeltmesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 4. Hafta | CBS veri yapısı/Veri Girişi, Güncelleme , Harita sembolojisi değiştirme, harita çıktı alımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | CBS ortamında sorgulamalar/Coğrafi veri tabanı üzerinde sorgulamalar yapılması- Seçim menülerinin anlatılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Temel CBS analizleri/Buffer, Multi Ring buffer analizi uygulamaları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Temel CBS analizleri/Seçim, Kesme, çakıştırma, birleştirme analizleri, Alan birleştirme, Alan çıkarma işlemleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | 3D analiz ve raster verilerle çalışma/Sayısal yükseklik modeli oluşturmak için veri tabanının oluşturulması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | 3 Boyutlu arazi modelinin yaraları/Sayısal yükseklik modeli, kabartma haritaları oluşturma | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Eğim, bakı analizleri/İnkaya göleti havzası alanının eğim, bakı ve yöney haritalarının çıkartılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Noktasal verilerden raster haritaların oluşturulması elde edilmesi/Taban suyu haritalarının elde edilmesi ve yorumlanması, Raster haritaların analizi/Aylık yağış verilerinin analizi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ||||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ||||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ||||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ||||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ||||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ||||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ||||||
| 10 | Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular. | ||||||
| 11 | Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir. | ||||||
| 12 | Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir. | ||||||
| 13 | Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir. | ||||||
| 14 | Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir. | ||||||
| 15 | Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür. | ||||||
| Program Yeterlilik |
|---|
| PY1 |
| PY2 |
| PY3 |
| PY4 |
| PY5 |
| PY6 |
| PY7 |
| PY8 |
| PY9 |
| PY10 |
| PY11 |
| PY12 |
| PY13 |
| PY14 |
| PY15 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 10 | 2 | 20 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Ödev 1 | 10 | 1 | 10 | |
| Final | 3 | 1 | 3 | |
| Uygulama | 10 | 1 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||