| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Termodinamik | ZFZ209 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Ziraat Mühendisliğinde Termodinamik konularının temelini oluşturacak bilgilerin öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Termodinamik ve Termodinamikle İlgili Ön Tanımlamalar Isı ve Isı Kaynakları, Isı geçişi Isı iletimi, Isı taşınımı, Isıl ışıma Enerji, Termodinamiğin Birinci Yasası, İç Enerji ve Entalpi Termodinamiğin Birinci Yasasının Açık Sistemlerdeki İfadesi, İdeal Gazların İç Enerjisi Sabit Sıcaklıkta Durum Değişimi Termodinamiğin İkinci Yasası İçten Yanmalı Motorların Çevrimleri, İki ve dört zamanlı içten patlamalı (Otto) motorların Çevrimleri, İki ve Dört zamanlı içten yanmalı (Diesel ) motorların çevrimleri Saf Madde ve Saf Maddenin Termodinamiği Saf Maddenin Durum Değiştirmeleri Güç çevrimine ilişkin Carnot çevrimi Kızgın buharlı Rankine çevrimi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Termodinamik ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
| 2 | Isı ve Enerji kavramlarına ait temel kavramları öğrenir. |
| 3 | Termodinamik yasalarını bilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Termodinamiğe giriş, | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 2. Hafta | Termodinamiğin temel kavramları, birimler, uluslararası birim sistemi (SI) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Saf madde ve gazlar, entalpi, ideal gaz yasaları, Avogadro Aasası, Boyle-Moritte Yasası, Charles-GayLussac Yasası, Amagat Yasası, Dalton Yasası, İdeal gaz durum denklemi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Enerji, Enerji Türleri, Termodinamiğin Sıfırıncı ve Birinci Yasası | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Potansiyel enerji, kinetik enerji, iç enerji, entalpi, duyulur enerji, gizli enerji, kimyasal enerji, nükleer enerji, mekanik enerji | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | İş kavramı, mekanik iş, mil işi, elektrik işi, yay işi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Kapalı sistemlerde enerji dengesi, termodinamiğin birinci kanunu, Kapalı sistemlerde I. Yasa çözümlemeleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Kapalı sistemlerde enerji dengesi, termodinamiğin birinci kanunu, Kapalı sistemlerde I. Yasa çözümlemeleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Açık sistemlerin I. Yasa çözümlemeleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Isı geçişi, İletim ile ısı geçişi, taşınım ile ısı geçişi, ışınım ile ısı geçişi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Enerjinin korunumu ilkesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Enerji dönüşüm verimleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Termodinamiğin II . yasası ve Carnot çevrimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Güç çevrimine ilişkin Carnot çevrimi, Kızgın buharlı Rankine çevrimi. | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular. | ||||||
| 11 | Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir. | ||||||
| 12 | Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir. | ||||||
| 13 | Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir. | ||||||
| 14 | Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir. | ||||||
| 15 | Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 4 | 56 |
| Diğer Faaliyetler | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||