Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çayır Mera Yönetimi ve Islahı TB407 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüzyüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK (Güz)
Dersin Amacı Dersi başarı ile tamamlamış öğrencilerin, Türkiye’de çayır-mera diye bilinen çok önemli doğal kaynakların bulunduğu bilincine varmış, ekonomik değerlendirme sınırlarının dışına çıkmış ve sayısız sorunları olan bu alanları ıslah etme, yönetme ve böylece yeniden ekonomiye kazandırma bilgi ve beceri düzeyine ulaşmış, insiyatif kullanma noktasında kendinden emin eleman olmalarını gerçekleştirmektir.
Dersin İçeriği Çayır ve Mera Kavramlarının Tanımlanması, Çayır Meraların Doğal Kaynaklar İçerisindeki Yeri ve Önemi, Çayır ve Mera’ların Tarihçesi, Otlatma Sistemleri, Çayır Mera’ların Değişik Şekillerde Islah Edilme Yöntemleri ve Çayır Mera’ların Ülkemiz Hayvancılığına Katkıları, Çayır Mera Amenajmanının Bitki Fizyolojisi ve Ekolojisi İle İlişkileri, Otlatma Amenajmanının Teknik Kuralları, Mera Kapasitesi, Otlatma Kapasitesi ve Otlatma Mevsiminin Önemi, Otlatmanın Sona Erme Tarihi ve Faydalanma Faktörü, Sulu Mera’lar, Kıraçlarda Suni Mera Tesisi, Çayırlar, Muvakkat Mera’lar, Çayır Mera’ların Ülkemiz Hayvancılığına Katkıları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türkiye’de çayır ve mera karakterli çok geniş alanların bulunduğu bilincine varır
2 Toprak ve su muhafaza konusunda çayır ve meralara büyük görevler düştüğünü öğrenir
3 Çayır-meraların gen kaynağı olarak büyük bir potansiyele sahip oldukları gerçeğini öğrenir;
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çayır-Mera Kültürünün Tarihçesi, Kavramlar ve Tanımlar Çayır-Mera Kültürünün Önemi ve Yaralanma Alanları Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Türkiye’de Çayır, Mera ve Yayla Alanları ve Bölgelere Göre Dağılışı Çayır-Meraların Sınıflandırılması Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Çayır-Mera Kültürünün Bitki Fizyolojisi İle İlgisi Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Mera Bitkilerinin Üreme Tarzları Çayır Mera Bitkilerinin Yayılma Biyolojisi Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Ekolojisinin Çayır Mera Yönetimindeki Yeri ve Önemi Ekolojik İlişkiler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Çayır Amenajmanı ve Bakımı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Yeşil Otların Siloda Muhafazası Meralardan Faydalanma ve Bunların Bakımı Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta arasınav
9. Hafta Otlatma Sistemleri (Serbest Otlatma, Kontrollü Otlatma) Otlatma Sistemleri ( Kontrollü Otlatma) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Kontrollü Otlatma Sistemleri Hohenheim Otlatma Sistemi, Sonuç ve Öneriler Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Sudan otunun genel özellikleri ve yetiştiriciliği Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Çayır ve Meralarda Yabancı Ot Sorunları ve Mücadele Yöntemleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Çayır ve Meraların Bakımı Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Çayır ve Meraların Gübrelenmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
5 Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
7 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
PY2 3 3 3
PY3 3 3 3
PY4 4 4 4
PY5 4 4 4
PY7 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Bakır, Ö., 1987. Çayır - Mer’a Amenajmanı. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları
  • Gençkan, M.S., 1985. Çayır - Mer’a Kültürü Amenajmanı ve Islahı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 483, 655 s.,Bornova-İzmir
  • Tükel, T. ve R. Hatipoğlu, 1997. Çayır - Mer’a Amenajmanı. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No : 191, Ders Kitapları Yayın No : A-59,152 s., Adana
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 2 2 10 20
Final 1 15 15
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0