Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lif Bitkileri | TB405 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR (Güz) |
Dersin Amacı | Ziraat Mühendisliği mesleki öğretisinin temel dayanağı olan bitkisel üretimde en önemli ürün grubunu oluşturan lif bitkilerini tanımak; lif bitkileri hakkında güncel bilgiye sahip olmak; lif bitkileri yetiştiriciliğinin esaslarını ve ülke ve dünya ekonomisine katkısını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Ziraat Mühendisliği mesleki öğretisinin temel dayanağı olan bitkisel üretimde en önemli ürün grubunu oluşturan lif bitkilerini tanımak; lif bitkileri hakkında güncel bilgiye sahip olmak; lif bitkileri yetiştiriciliğinin esaslarını ve ülke ve dünya ekonomisine katkısını öğrenmektir. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Lif Bitkilerinin, başta tekstil ve kâğıt sanayi açısından ne kadar önemli olduğunun saptanması |
2 | Lif Bitkileri üretiminin genel esaslarını konularında bilgi ve deneyim sahibi olmak |
3 | Liflerin sınıflandırılması yönünden farklılıklarını açıklayabilmek |
4 | Lif bitkilerinin genel ıslah ilkelerini, standardizasyon ve lif kalite özellikleri hakkında bilgi birikimi kazanmış olmaktır |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Lif bitkisi ve liflerin tanımı, liflerin önemi, kullanım alanları, liflerin kimyasal ve fiziksel özellikleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
2. Hafta | Liflerin sınıflandırılması, liflerin farklı bitki kısımlarından (tohum, yaprak, sap, meyve, kök) elde edilme yöntemleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
3. Hafta | Pamuğun tarihçesi, ekonomik önemi, dünyada ve ülkemizde üretimi, ticareti anlatılacaktır. | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
4. Hafta | Pamuğun faydalanma yönleri, coğrafik dağılımı, sistematiği, botaniği | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
5. Hafta | Pamuğun çevresel istekleri, toprak işleme ve ekimi ve Pamuğun büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
6. Hafta | Pamuğun hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
7. Hafta | Ara Sınav | |
8. Hafta | Ketenin faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
9. Hafta | Ketenin hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı ile kenevirin faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
10. Hafta | Kenevirin bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.), hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | |
11. Hafta | Saplarından lif elde edilen diğer bazı bitkilerin (jüt, kenaf, rami) faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
12. Hafta | Saplarından lif elde edilen bazı bitkilerin (güneş keneviri, kenaf, roselle, urena, abroma) faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
13. Hafta | Yapraklarından lif elde edilen bazı bitkilerin (kantala, heneken, Meksika keneviri, sisal, morityus keneviri, yeni Zelanda keteni, abaka) faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
14. Hafta | Meyvelerinden lif elde edilen bazı bitkilerin (kapok, lif kabağı) faydalanma yönleri tarihçesi, coğrafik dağılımı, sistematiği,, botaniği, çevresel istekleri, ekimi, büyüme ve gelişmesi, bakım işlemleri (gübreleme, sulama vb.) hasatı, liflerin elde edilmesi, ıslahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
2 | Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
3 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ✔ | |||||
4 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
5 | Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. | ✔ | |||||
6 | Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ✔ | |||||
7 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ✔ | |||||
8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
9 | Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | ✔ | |||||
10 | Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10,5 | 10,5 | |
Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |