Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serin İklim Tahılları TB401 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 2 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR (Güz)
Dersin Amacı Tahılların genel olarak sınıflandırılması, Serin iklim tahıl cinslerinin evrimi ve sistematikteki yerleri, ekonomik, insan beslenmesi ve hayvan yemi olarak önemleri, bitkisel ve tarımsal özellikleri, adaptasyon istekleri, yetiştirme teknikleri, ıslahları, önemli çeşitlerin tanıtılması ve kullanım alanları hakkında genel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Tahılların genel olarak sınıflandırılması, Serin iklim tahıl cinslerinin evrimi ve sistematikteki yerleri, ekonomik, insan beslenmesi ve hayvan yemi olarak önemleri, bitkisel ve tarımsal özellikleri, adaptasyon istekleri, yetiştirme teknikleri, ıslahları, önemli çeşitlerin tanıtılması ve kullanım alanları hakkında genel bilgileri kazandırmaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Tahılların genel olarak sınıflandırılması, evrimi ve sistematikteki yerlerini ifade edebilecektir
2 Serin iklim tahıl cinslerin ekonomik, ekim nöbeti ve beslenme yönünden önemlerini sıralayabilecektir
3 Serin iklim tahıl cinsleri yetiştiriciliği hakkında genel bilgileri özetleyebilecektir
4 Serin iklim tahıl cinslerini ve cinsler içerisinde yer alan önemli çeşitleri ayırt edebilecektir
5 Serin iklim tahıllarında uygulanan kültürel işlemleri özetleyebilecektir
6 Serin İklim tahılları yetiştiriciliğinde karşılaşılan problemlerin çözümü konusunda çözümler önerebilicektir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tahıl kavramının tanımı, Tahılların sınıflandırılması ve taksonomisi Serin iklim-sıcak iklim tahılları arasındaki genel farklar Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Tahılların ekonomik, beslenme, tarımsal ve sosyal açıdan önemleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Tahılların genel adaptasyon özellikleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Tahılların genel bitkisel özellikleri ve fizyolojisi (kök, gövde, yaprak, çiçek ve tohum yapıları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Tahılların depolanması ve tahıllarda kalite kriterleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Buğdayın ekonomik önemi, Buğdayın kökeni ve sitogenetiği, Buğdayın taksonomisi, Buğdayın adaptasyonu, iklim ve toprak istekleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Buğdayın kültürü Buğdayda kalite kriterleri Bazı ekmeklik ve makarnalık buğday çeşitlerinin tanıtılması (Tohum başak ve örnekleri) Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Buğdayın kullanım alanları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Arpanın ekonomik önemi Arpanın kökeni ve sitogenetiği, Arpanın taksonomisi, Arpanın iklim ve toprak istekleri, İki ve altı sıralı arpaların başak ve tane özelliklerinin karşılaştırılması Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Arpanın kültürü Arpada kalite kriterleri İki ve altı sıralı arpa çeşitlerinin tanıtılması (Tohum ve başak örnekleri) Arpanın kullanım alanları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Yulafın ekonomik önemi, Yulafın kökeni ve sitogenetiği, Yulafın taksonomisi, Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Yulafın iklim ve toprak istekleri, Yulafın kültürü, Beyaz ve Kırmızı yulaf arasındaki morfolojik farklılıklar ve kalite kriterleri Yulafın değerlendirilmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme
14. Hafta Çavdarın ekonomik önemi, Çavdarın kökeni ve sitogenetiği, Çavdarın taksonomisi, Çavdar kültürü Çavdarın değerlendirilmesi ve Tritikale’nin ekonomik önemi Tritikale’nin elde edilişi Tritikale’nin dünya ve ülkemizde tarihsel gelişimi Tritikale’nin kültürü ve kullanım alanları Tritikale’nin gelecekteki potansiyeli Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
5 Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
6 Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
7 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir.
10 Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 4 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 4 4 4 4 4 4
PY5 5 5 5 5 5 5
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Kün, 1996. Tahıllar I. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No:1451. Ders Kitabı 431, 322 sayfa, Ankara 2.Yürür, N. 1994. Serin İklim Tahılları. Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi. Ders Kitabı: Yayın no: 7-030-0256, 250 sayfa. Bursa.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 1 11 11
Final 1 20 20
Uygulama 14 2 28
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0