Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Araştırma ve Deneme Metodları | TB302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, lisans öğrencilerine araştırma mantığını ve gelişmedeki önemini benimsetmek, denemelerin planlanmasında istatistik prensiplerini ve denemelerden elde edilen verilerin deneme desenine uygun şekilde istatistiksel olarak değerlendirilmesini ve sonuçların yorumlanmasını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Denemelerin kurulması, elde edilen verilerin değerlendirilmesi, alana yönelik özel denemelerin kurulması, bunlardan veri eldesi ve bu verilerin değerlendirilerek yorumlanması için gerekli bilgi ve kavramlar |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Araştırma mantığını ve gelişmede araştırmanın önemini kavrayabilme |
2 | Araştırma ve geliştirmenin prensiplerini bilme |
3 | Ülkesel ve uluslar arası bazda araştırma projelerinin planlanması ve bunların değerlendirilmesi yönünde becerilere sahip olma |
4 | Denemede doğruluk derecesinin ve denemede güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini bilme |
5 | İstatistik prensiplere uygun gözlem yapma ve veri elde etme yeteneğini kazandırma |
6 | Araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçebilme |
7 | Büyük bir titizlik içinde denemelerin yürütülmesi becerilerini de kazandırabilme |
8 | Doğru ve tarafsız karar verme becerisini sağlayabilme |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
2. Hafta | Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
3. Hafta | Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
4. Hafta | İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Eş Yapma yöntemi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
5. Hafta | İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Bağımsız Gruplar yöntemi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
6. Hafta | Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
7. Hafta | Deneme desenlerine giriş ve tesadüf parselleri deneme deseni | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Farklı muamelelerin gruplandırılması:muamele ortalamalarının ikişerli farklılıklarını test ederek gruplandırma ve sınıf karşılaştırmaları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
10. Hafta | Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
11. Hafta | İki yönlü sınıflandırmalar: Tesadüf Blokları Deneme Deseni | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
12. Hafta | Tesadüf Blokları deneme deseninde varyans analizi ve önemlilik testleri ile ilgili deneme örnekleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
13. Hafta | Latin Karesi Deneme Deseni: Latin karesinde varyans analizi tekniği | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
14. Hafta | Faktöriyel deneme desenleri; iki faktörlü denemeler ve üç faktörlü denemeler | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
2 | Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
3 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ✔ | |||||
4 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
5 | Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. | ✔ | |||||
6 | Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ✔ | |||||
7 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ✔ | |||||
8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
9 | Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | ✔ | |||||
10 | Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Ödev 1 | 1 | 18,5 | 18,5 | |
Final | 1 | 20 | 20 | |
Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |