Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bitki Islahının Temel İlkeleri | TB301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK (Güz) |
Dersin Amacı | Bitki ıslahının genetik ilkeleri ve ıslah yöntemlerini öğreterek, öğrenilen bilgi ve beceri doğrultusunda bitki ıslahı yapabilme kabiliyeti kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Genetik kaynakları ve önemini tanıtma, Adaptasyon yeteneği yüksek verimli ve kaliteli yeni genotipler elde etmek için farklı genetik kaynaklara uygulanacak seleksiyon, melezleme ıslahı, melez çeşit ıslahı. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | tarla bitkilerinde veriminin artırılmasında bitki ıslahının önemini, kültür bitkilerin evrimini ve gen merkezlerini, bitkilerin çiçek biyolojisi ve üreme sistemlerini sınıflandırabilecektir |
2 | yeni tarımsal alanlara uygun çeşitlerin geliştirilmesine yönelik yöntemleri sınıflandırabilecektir |
3 | modern bitki ıslahının genetik prensiplerini, ve bitkilerde melezleme tekniğini uygulayabilecektir |
4 | melezlemelerden sonra ortaya çıkabilecek genetik açılımları yorumlayabilecektir |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Bitki ıslahının tarihçesi, önemi ve amacı, kültür bitkilerinin evrimi, bitki ıslahının tarımsal üretime etkileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
2. Hafta | Bitkilerde üreme sistemleri ve ıslah tekniği, çiçek morfolojisi, tozlanma ve döllenme, hücre bölünmesi, tarla bitkilerinde döllenme şekilleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
3. Hafta | Bitki ıslahının genetik ve stogenetik ilkeleri, bitkilerde değişim, kalıtım mekanizması, basit karakterlerin kalıtımı, iki karakterli melezleme ve kalıtımı, allel genler arası ilişkiler, allel olmayan genler arası ilişkiler | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
4. Hafta | Bağlantı (linkage), kantitatif kalıtım, kalıtım derecesi (heritability) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
5. Hafta | Hetorosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, heterosisin genetik açıklaması, heterosisin ıslahta kullanımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
6. Hafta | Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık. Genetik erkek kısırlığı, stoplazmik erkek kısırlığı, stoplazmik genetik erkek kısırlığı. | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
7. Hafta | Kendine döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı,Melezleme ıslahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Yabancı döllenen bitkilere uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı, melezleme ıslahı, sentetik çeşitler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
10. Hafta | Hem kendine hem yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri. mutasyon ıslahı, tek tohum soy yöntemi, erken kuşaklarda değerlendirme | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
11. Hafta | Hem kendine hem yabancı döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Mutasyon ıslahı, poyploidy | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
12. Hafta | Dayanıklılık ıslahının temel ilkeleri, dayanıklılığın mekanizması ve kalıtımı. | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
13. Hafta | Hastalıklara ve zararlılara dayanıklılık ıslahı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
14. Hafta | Ters çevre şartlarına dayanıklılık ve moleküler bitki ıslahının temel ilkeleri ve önemli gen aktarma teknikleri | Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
2 | Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
3 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ✔ | |||||
4 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
5 | Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. | ✔ | |||||
6 | Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ✔ | |||||
7 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ✔ | |||||
8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
9 | Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | ✔ | |||||
10 | Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
Ödev 1 | 5 | 2 | 10 | |
Final | 1 | 26,5 | 26,5 | |
Sınıf İçi Etkinlik | 10 | 2 | 20 | |
Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |