Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bitki Islahının Temel İlkeleri TB301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Fikret BUDAK (Güz)
Dersin Amacı Bitki ıslahının genetik ilkeleri ve ıslah yöntemlerini öğreterek, öğrenilen bilgi ve beceri doğrultusunda bitki ıslahı yapabilme kabiliyeti kazandırmak.
Dersin İçeriği Genetik kaynakları ve önemini tanıtma, Adaptasyon yeteneği yüksek verimli ve kaliteli yeni genotipler elde etmek için farklı genetik kaynaklara uygulanacak seleksiyon, melezleme ıslahı, melez çeşit ıslahı.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 tarla bitkilerinde veriminin artırılmasında bitki ıslahının önemini, kültür bitkilerin evrimini ve gen merkezlerini, bitkilerin çiçek biyolojisi ve üreme sistemlerini sınıflandırabilecektir
2 yeni tarımsal alanlara uygun çeşitlerin geliştirilmesine yönelik yöntemleri sınıflandırabilecektir
3 modern bitki ıslahının genetik prensiplerini, ve bitkilerde melezleme tekniğini uygulayabilecektir
4 melezlemelerden sonra ortaya çıkabilecek genetik açılımları yorumlayabilecektir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bitki ıslahının tarihçesi, önemi ve amacı, kültür bitkilerinin evrimi, bitki ıslahının tarımsal üretime etkileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Bitkilerde üreme sistemleri ve ıslah tekniği, çiçek morfolojisi, tozlanma ve döllenme, hücre bölünmesi, tarla bitkilerinde döllenme şekilleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Bitki ıslahının genetik ve stogenetik ilkeleri, bitkilerde değişim, kalıtım mekanizması, basit karakterlerin kalıtımı, iki karakterli melezleme ve kalıtımı, allel genler arası ilişkiler, allel olmayan genler arası ilişkiler Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Bağlantı (linkage), kantitatif kalıtım, kalıtım derecesi (heritability) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Hetorosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, heterosisin genetik açıklaması, heterosisin ıslahta kullanımı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık. Genetik erkek kısırlığı, stoplazmik erkek kısırlığı, stoplazmik genetik erkek kısırlığı. Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Kendine döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı,Melezleme ıslahı Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Yabancı döllenen bitkilere uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı, melezleme ıslahı, sentetik çeşitler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Hem kendine hem yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah yöntemleri. mutasyon ıslahı, tek tohum soy yöntemi, erken kuşaklarda değerlendirme Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Hem kendine hem yabancı döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Mutasyon ıslahı, poyploidy Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Dayanıklılık ıslahının temel ilkeleri, dayanıklılığın mekanizması ve kalıtımı. Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Hastalıklara ve zararlılara dayanıklılık ıslahı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Ters çevre şartlarına dayanıklılık ve moleküler bitki ıslahının temel ilkeleri ve önemli gen aktarma teknikleri Sunum (Hazırlık), Saha/Arazi Çalışması
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
5 Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
6 Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
7 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir.
10 Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5
PY3 3 3 3 3
PY4 2 2 2 2
PY5 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4
PY7 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3
PY10 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Şehirali, S. ve M. Özgen, 2006. “Bitki Islahı” Ders Kitabı, A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, Anakara Üniversitesi Matbaası, Ankara. 2. Bitki Islahı, Prof. Dr. İbrahim Genç, Prof. Dr.Tacettin Yağbasanlar, Çukurova Üniversitesi Ders Kitapları No:13 3. principals of cultivar development, theory thechnique. Walter R. Fehr lowa State University
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Ödev 1 5 2 10
Final 1 26,5 26,5
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0