| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İstatistik | TB102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | öğrencilerin temel istatistik kavramlarını ve metotları öğrenmelerini sağlamak ve onları bu temel istatistik metotlarının uygulanması ve yorumlanması konularında bilgilendirmektir. |
| Dersin İçeriği | İstatistiğe giriş, temel kavramlar, verilerin sunulması ve özetlenmesi, tanımlayıcı istatistikler, olasılık ve olasılık dağılışları (binom, poisson ve normal), İstatistiksel yorumlama, hipotez testleri, değişkenler arasındaki ilişkiler (regresyon ve korelasyon analizi), sayımla elde edilen verilerin analizi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, Temel istatistik kavramlarını öğrenir |
| 2 | İstatistiksel tahminleme ve hipotez kurmayı anlar |
| 3 | Temel istatistik metotlarının uygulanmasını öğrenir |
| 4 | İstatistiksel çıktıların yorumlanmasını kavrar |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel kavramlar ve tanımlar | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 2. Hafta | Değişken tipleri, frekans dağılışları, tanımlayıcı örnek istatistikleri, mod, medyan | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Değişim ölçütleri, değişim aralığı, standart sapma, varyans | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 4. Hafta | Olasılık teorisi ve şans değişkenleri, olay, olasılık, olay sayılarının saptanması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Kesikli şans değişkenleri, sürekli şans değişkenleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Kesikli değişkenler için olasılık dağılışları, binom dağılışları, poisson dağılışları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Uniform dağılış, gamma tipi olasılık dağılışları, Weibull olasılık dağılışı, Binom dağılışına normal dağılış yaklaşımı uygulanması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | İstatistiksel yorumlama, istatistiksel tahminleyici çeşitleri, populasyon ortalaması için nokta ve aralık tahminlemesi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Hipotez testleri, büyük ve küçük örnek testleri, t dağılışı, iki ortalamanın karşılaştırılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Ki kare dağılışı, varyans için güven aralığı ve hipotez kontrolleri, iki varyansın karşılaştırılması ve f testi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Değişkenler arasındaki ilişkiler, doğrusal ilişkiler, regresyon denkleminin incelenmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Korelasyon, korelasyon katsayısının hesaplanması, kontrolü ve homojenlik testi | Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Deneme tasarımları ve analizleri, tesadüf parselleri ve blokları, latin kare deneme tasarımı, ortalamaların karşılaştırılması ve parametrik olmayan testler ve uygulamaları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ||||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ||||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ||||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ||||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ||||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ||||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ||||||
| 10 | Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular. | ||||||
| 11 | Tohumculuk standartlarını mevzuata uygun olarak ve etkin bir şekilde yönetir. | ||||||
| 12 | Tarla bitkilerinde verim ve kalite sorunlarını teşhis ederek, bunlara karşı etkili çözümler geliştirir. | ||||||
| 13 | Tarla tarımında, arazi tabanlı dijital tarım teknolojilerini kullanarak, bilimsel temelli yenilikçi karar destek sistemleri geliştirir. | ||||||
| 14 | Tarla bitkileri üretimini, yasal ve etik sorumluluklar çerçevesinde, küresel politika ve pazar dinamiklerine göre sürdürülebilir ve girişimci iş modelleriyle yönetir. | ||||||
| 15 | Etkin iletişim ve liderlik becerilerini kullanarak, çiftçilere yönelik yayım faaliyetleri de dahil olmak üzere çok yönlü tarımsal projeler yürütür. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 1 | 10 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||