Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hasta ve Çalışan Güvenliği SKY303 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet Nurullah KURUTKAN
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Mehmet Nurullah KURUTKAN (Güz)
Dersin Amacı Hastaların zarar görmesine yol açan durumların azaltmak temel amaçtır.
Dersin İçeriği Advers olay, Altı hedef, Ulusal hasta güvenliği hedefleri, JCI, sentinel vakalar, raporlama sistemleri, ICPS standardı, temel raporlar ve temel kurumlar, SKS ve SAS ışığında hasta güvenliği
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 1. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan kavramlar
2 2. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan ölçüler ve araştırma yöntemleri ve bunların nasıl yorumlanacağı
3 3. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan kavramların, ölçülerin ve araştırma yöntemlerinin planlama fonksiyonuna nasıl uygulanacağı
4 4. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan kavramların, ölçülerin ve araştırma yöntemlerinin örgütleme fonksiyonuna nasıl uygulanacağı
5 5. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan kavramların, ölçütlerin, araştırma yönlendirme fonksiyonuna nasıl uygulanacağı
6 6. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği konusunda kullanılan kavramların, ölçülerin ve araştırma yöntemlerinin denetim fonksiyonuna nasıl uygulanacağı
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Kavramlar Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
2. Hafta WHO 12 aksiyon alanı Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
3. Hafta JCI ve Hasta güvenliği hedefleri Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma
4. Hafta Sentinel kavramı Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta ICPS standardı Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Hasta Güvenliği Çözümleri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
7. Hafta Leapfrog ve hasta güvenliği Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta IHI ve hasta güvenliği Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Güvenli cerrahi Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
10. Hafta İlaç güvenliği Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme
11. Hafta Düşmenin engellenmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma
12. Hafta Hastane Kaynaklı Enfeksiyonlar Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Hasta güvenliği Kültürü Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
14. Hafta Handf off veya Hand over (etkin iletişim mekanizmaları ve hasta güvenliği) Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık yönetimi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama.
2 Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme bilgi ve becerisi kazanma.
3 Sağlık yönetiminde bilgi sistemlerini yönetme bilgi ve becerisine sahip olma ve etkili bir şekilde kullanma.
4 Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, sağlık sisteminin yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olma
5 Sağlık yönetiminde kantitatif ve kalitatif analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma ve uygulama.
6 Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma yeteneğine sahip olma.
7 Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olma.
8 Etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma.
11 11. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirmeye, yeniliğe ve yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
12 12. Sağlığı geliştirme programlarının temel becerilerini kazandırma ve toplumda yaygınlaşmasını sağlama
13 Hizmet kalitesini geliştirme bağlamında hasta şikâyetleri ve hasta memnuniyeti süreçlerini geliştirebilme
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 3 4 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 4 4 4 5 4 5
PY5 5 5 5 5 5 5
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4 4 4
PY12 4 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Leape, L. L. (1994). Error in medicine. Jama, 272(23), 1851-1857.
  • Berwick, D. M., & Leape, L. L. (1999). Reducing errors in medicine: It's time to take this more seriously.
  • Brown, A., & Patterson, D. A. (2001, July). To err is human. In Proceedings of the First Workshop on evaluating and architecting system dependability (EASY’01).
  • Baker, A. (2001). Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century (Vol. 323, No. 7322, p. 1192). British Medical Journal Publishing Group.
  • Vikan, M., Haugen, A. S., Bjørnnes, A. K., Valeberg, B. T., Deilkås, E. C. T., & Danielsen, S. O. (2023). The association between patient safety culture and adverse events–a scoping review. BMC health services research, 23(1), 300.
  • Al-Worafi, Y. (2023). Patient safety in developing countries: Education, research, case studies. CRC Press.
  • Lyndon, A., Davis, D. A., Sharma, A. E., & Scott, K. A. (2023). Emotional safety is patient safety. BMJ Quality & Safety, 32(7), 369-372.
  • Doyon, O., & Raymond, L. (2024). Surveillance and patient safety in nursing research: A bibliometric analysis from 1993 to 2023. Journal of Advanced Nursing, 80(2), 777-788.
  • McMillan, M., & Pang, D. S. (2024). Introduction to Patient Safety. Veterinary Anesthesia and Analgesia: The Sixth Edition of Lumb and Jones, 24-39.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 14 1 14
Ara Sınav 2 14 1 14
Final 31 1 31
Uygulama 10 1 10
Sınıf İçi Etkinlik 42 2 84
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0