| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İktisada Giriş I | SKY115 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Oğuz KARA |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Oğuz KARA (Güz) |
| Dersin Amacı | İktisat bilimine yönelik: tüketim üretim, ekonomik sistemler, piyasa türleri, milli gelir, enflasyon, işsizlik ve döviz piyasaları gibi temel kavramaları tanıtmak |
| Dersin İçeriği | İktisat biliminin yöntemi, mikro iktisat teorisinin temelini oluşturan kavramların, ve araçların ortaya konması ve iktisadi analizlerde nasıl kullanılacağının gösterilmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Kuramsal: Ekonominin geneline yönelik temel kavramları teorileriyle birlikte analiz etmek |
| 2 | Uygulamalı: Ekonomik büyüklüklere ilişkin değişkenleri (büyüme, enflasyon gibi) ölçme ve yorumlama |
| 3 | Kavramsal: Ekonomi literatüründe kullanılan temel kavramları ve iktisat politikalarını anlama ve yorumlama |
| 4 | Bilişsel Uygulama: Ekonominin konjonktürüne bağlı olarak firma ve kurumsal bazlı politika geliştirme ve uygulama |
| 5 | Öğrenme Yetkinliği: Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme yetisi |
| 6 | Alana Özgü Mesleki Yetkinlik: Mesleki etik ve sorumluluk bilinci. Piyasa analizleri yapabilme, makro iktisat politikalarına uygun hedef ve strateji geliştirme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | (Giriş ve Temel Kavramlar) İktisat Kavramı; kıtlık, seçim, sonsuz ihtiyaç, etkinlik, fırsat maliyet, rasyonel davranış kalıbı; Normatif iktisat, pozitif iktisat; İktisatta yöntem; Ekonomik sistemler | Görüşme |
| 2. Hafta | Tüketici Teorisi) Fayda, faydanın ölçülebilirliği, kardinalist/ordinalist fayda, marjinal fayda, toplam fayda, bütçe doğrusu, tüketici dengesi ve değişimi, Fiyat Tüketim eğrisi, gelir ve ikame etkileri (Hicks Slutsky yaklaşımı), gelir tüketim eğrisi, engel eğrisi ve engel kanunları, bireysel talep fonksiyonun türetilmesi | Görüşme |
| 3. Hafta | (Üretim ve Maliyet Teorisi) Üretim kavramı ve üretim fonksiyonları, çok kısa dönem üretim fonksiyonu, kısa dönem üretim fonksiyonu ve azalan verimler kanunu, uzun dönem üretim fonksiyonu ve ölçeğe göre getiri | Görüşme |
| 4. Hafta | (Talep ve Arz Analizi) Talep ve talep fonksiyonu, Bireysel ve piyasa talep eğrileri, talebi belirleyen faktörler, talep değişmesi ve talep kayması, talebin fiyat esnekliği, talebin gelir esnekliği, çapraz fiyat esnekliği, Arz ve arz fonksiyonu, arzı belirleyen faktörler | Görüşme |
| 5. Hafta | (Piyasa dengesi) Piyasanın tanımı, piyasa türleri, piyasa dengesi (arz-talep eşitliği), kararlı kararsız denge, piyasa dengesinin değişmesi, üretici ve tüketici rantı, piyasanın düzenlenmesi (tavan fiyat, taban fiyat, vergilendirme ve sübvansiyon) Cobbweb teoremi, King Kanunu | Görüşme |
| 6. Hafta | (Piyasa Türleri) Tam rekabet Piyasası; piyasasının temel varsayımları, kısa dönem firma dengesi, uzun dönem firma dengesi, endüstri arz eğrisi ve maliyetler, endüstri arz eğrisinin esnekliği; Monopol Piyasası: Monopolün tanımı ve kaynakları | Görüşme |
| 7. Hafta | (Faktör Piyasaları ve Refah İktisadı) Emek talep eğrisi, emeğin marjinal ürün değeri, emeğin marjinal girdi maliyeti, emek arz eğrisi, emek piyasası dengesi; Kısmi dengeden genel dengeye geçiş | Görüşme |
| 8. Hafta | Piyasa Başarısızlığı yaklaşımları | |
| 9. Hafta | (Temel Kavr. ve Makro Büyüklüklerin Ölçümü) Makro İktisat Kavramı; Makro iktisat - mikro iktisat ayrımı; Makro iktisadın temel inceleme alanları; Makro iktisatta yöntem; Gayri Safi Yurt İçi Hasılanın Ölçülmesi(GSYİH) | Görüşme |
| 10. Hafta | Klasik Makro İktisat ve Basit Keynes’yen Model) Klasik Makro iktisadi Yaklaşım: Klasik ekonominin temel varsayımları, Hasıla, Yatırım-tasarruf özdeşliği, Klasik faiz teorisi; Toplam Planlanan Harcama | Görüşme |
| 11. Hafta | (Para Piyasaları Analizi) Paranın Tanımı, fonksiyonları ve para sistemleri; Klasik para talebi: Miktar Teorisi (Yale-Fisher Yaklaşımı, Cambridge Yaklaşımı), Keynes’in Para talebi teorisi | Görüşme |
| 12. Hafta | (Keyses’yen Makro Ekonomi Modeli) Çarpan Mekanizması: yatırım çarpanı, transfer harcamaları çarpanı, vergi çarpanı, kamu harcama çarpanı, net dış ticaret çarpanı | Görüşme |
| 13. Hafta | (Enflasyon- İşsizlik Hasıla İlişkisi) Enflasyon ve enflasyonun nedenleri; Para ve Maliye politikalarının enflasyon üzerindeki etkileri; Uyarlayıcı bekleyişler ve Rasyonel Bekleyişler varsayımı altında Anti-enflasyonist Politikalar | Görüşme |
| 14. Hafta | Toplam Talep- Toplam Arz Modeli) Toplam Talep eğrisi: Eğrinin türetilişi (Keynesyen yaklaşım, Pigou yaklaşımı), eğimi ve konumu; Para ve Maliye Politikalarının eşanlı etkileri | Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık yönetimi alanı ile ilgili kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olma ve uygulama. | ✔ | |||||
| 2 | Sağlık kuruluşlarının idari, mali, hukuki, teknik ve tıbbi işleyişini anlama, analiz etme ve yönlendirebilme bilgi ve becerisi kazanma. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlık yönetiminde bilgi sistemlerini yönetme bilgi ve becerisine sahip olma ve etkili bir şekilde kullanma. | ✔ | |||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, sağlık sisteminin yapısı ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olma | ✔ | |||||
| 5 | Sağlık yönetiminde kantitatif ve kalitatif analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma ve uygulama. | ✔ | |||||
| 6 | Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma yeteneğine sahip olma. | ✔ | |||||
| 7 | Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olma. | ✔ | |||||
| 8 | Etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. | ✔ | |||||
| 9 | Sağlık yönetimi alanının toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olma ve etik ilkelerine uygun davranışı kazandırma | ✔ | |||||
| 10 | Sağlık yönetimi alanına ilişkin mesleki terminoloji ve yabancı dil bilgisine sahip olma. | ✔ | |||||
| 11 | 11. Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli geliştirmeye, yeniliğe ve yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ✔ | |||||
| 12 | 12. Sağlığı geliştirme programlarının temel becerilerini kazandırma ve toplumda yaygınlaşmasını sağlama | ✔ | |||||
| 13 | Hizmet kalitesini geliştirme bağlamında hasta şikâyetleri ve hasta memnuniyeti süreçlerini geliştirebilme | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 2 | 2 | 4 | |
| Sunum (Hazırlık) | 5 | 2 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 5 | 2 | 10 | |
| Ödev 2 | 5 | 3 | 15 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 2 | 1,25 | 2,5 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||