Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
I. Binde Doğu-Batı İlişkileri ARK432 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ahmet BİLİR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı İ.Ö. I. binde Doğu Akdeniz coğrafyasında Doğu ile Batıyı birbirinden ayıran Ege Denizi ve karşılıklı ilişkileri anlamak. Dönemin siyasi tarihini öğretmek. Arkeolojik veriler ışığında karşılıklı etkileşimi açıklamak.
Dersin İçeriği İ.Ö. I. binyılda ekonomik ve siyasi yapı. Doğu-Batı ilişkilerinde ticaretin rolü. Sanatta Doğu’nun etkisi. Yunan kültürünün gelişmesinde doğu uygarlıklarının rolü gibi konuların anlaşılması
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 I. binyıl içindeki uygarlıkların sanat eserlerini tanıyabilme.
2 Uygarlıklar arası ilişkilerin sanat eserlerine yansımalarını kavrayabilme.
3 Sanat eserlerinin ticaretteki yerinin kavranması.
4 I. binyıl deniz ve kara ticaretinin ana hatlarının öğrenilmesi
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İ.Ö. I. binyılda ekonomik ve siyasi yapı
2. Hafta Akdeniz kültürlerinin gelişmesinde Fenikelilerin rolü
3. Hafta Akdeniz ve Ege sanatında Kuzey Suriye ve Asur etkisi
4. Hafta Geç Hitit sanatının Akdeniz ve Ege kültürlerine etkisi
5. Hafta Doğu Akdeniz ve Kıbrıs Sanatı
6. Hafta Mısır'da Grek Sanatı, Grek Sanatında Mısır etkileri
7. Hafta Erken Yunan sanatında Doğu kültürünün rolü
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Pers sanatının Anadolu kültürüne etkileri
10. Hafta Etrüsk sanatında doğulu öğeler
11. Hafta Phrig sanatının Yunan kültürüne etkisi
12. Hafta Urartu sanatının Yunan kültürüne etkisi
13. Hafta Lydia ve Yunan sanatı arasındaki etkileşimde ticaretin rolü
14. Hafta Büyük İskender ve Hellenizm
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Arkeolojinin temel ve güncel düzeydeki bilgilerine bir arada sahip olma
2 Arkeolojinin kuramsal ve Uygulama becerilerini arazide uygulayabilme
3 Arkeolojik verileri ve materyalin dönem, stil ve kronolojik sorunlarını ayırt edebilme
4 Arkeolojik verileri görsel ve sözel olarak teknolojik altyapıyı da kullanarak kayıt altına alabilme
5 Arkeolojik sorunların çözümünde bireysel çalışma ve bağımsız karar verme yetkisine sahip olma
6 Students will be able to make independent decisions and studies during the analysis of the archaeological problems
7 Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri değerlendirip yorum getirebilme ve tarih, antropoloji, mimarlık vb farklı bilimsel disiplinlerin verilerini arkeolojik sorunları çözmede kullanabilme
8 Alanındaki güncel gelişmeleri izlemenin gerekli olduğunun bilincine sahip olarak Türkçe ve yabancı dildeki kaynakları tarayabilme, kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığı
9 Temel düzeyde İngilizce bilgisi edinerek alanındaki bilimsel çalışmaları izleyebilme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme
10 Arkeolojik uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanabilme
11 Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo/laboratuar ortamında disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
12 Arkeolojik materyalin korunmasını ve topluma tanıtımını turizm ve çevre ilişkisi içinde yapabilme.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4
PY4 4 4 4 4
PY5 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5
PY8 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4
PY12 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • J.M. Cook, The Greeks in Ionia and the East, London 1970
  • J. Boardman, The Greek sculpture: The late Classical Peirod and and Sculpture in Colonies and Overseas, London 1995
  • T.J. Dunbabin, The Greeks and and Their Eastern Neighbours, Chicago 1979
  • A.G. Woodhead, , The Greeks in the West, London 1962
  • V.R. Desborough, The Greek Dark Ages, London 1972
  • D. Harden, The Phoenicians, London 1963; M. Grand, The Etruscans, London 1980
  • E. Akurgal, Phrygische Kunst, Ankara 1955
  • E. Akurgal, Orient und Okzident, Barcelona 1966
  • M.I. Finley, The Ancient Economy, London 1973
  • A. Möller, Naukratis, Trade in Archaic Greece, New York 2000
  • V. Karageorghis, The Civilisations of the Aegean and their Diffusion in Cyprus and the Eastern Mediterranean, Larnaca 1996
  • D.P.S. Peacock, Pottery and Early Commerce: Characterization and Trade in Roman and Later Ceramics, London 1977
  • C. Roebuck, , Economy and Society in the Early Greek World, Chicago 1979
  • J.C. Waldbaum, “Early Greek Contacts with the Southern Levant, c. 1000-6000 BC: The Eastern Perspective”, BASOR 293, 1994, s. 53-66.
  • J.C.Waldbaum- J. Magness, “The Chronology of Early Greek Pottery: New Evidence from Seventh Century BC Destruction Levels in Israel”, AJA 101, 1997, s. 23-40
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 0,5 7
Araştırma 1 3,9 3,9
Görüşme 14 1 14
Sunum (Hazırlık) 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 14 0,4 5,6
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0