Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Yemeklik Tane Baklagiller | TB306 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR (Bahar) |
Dersin Amacı | Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | yemeklik baklagillerin, insan ve hayvan beslenmesindeki önemini değerlendirir |
2 | yemeklik baklagillerin, Türkiye’de olduğu gibi, geniş nadas alanlarına sahip tarım kültüründe ekim nöbeti ve toprak verimliğinde oynadığı önemli yeri saptayabilir |
3 | dış satım olanağı yüksek olan bu ürünlerin, ülkemizdeki ekimi, üretimi ve ekonomimizdeki payının önemini açıklar |
4 | yemeklik baklagiller dersinin uygulamasında genel olarak morfolojik özelliklerinin tanınması, yemeklik baklagil cinslerinin, iklim ve toprak istekleri ile yetiştiricilik ve ıslahına yönelik öneride bulunur |
5 | yemeklik baklagillerin üretiminde karşılaşılan sorunları listeler ve bunlara ilişkin çözümler geliştirir |
6 | bu bitkilerden alınan ürünlerin değerlendirilmesi, depolanması ve kullanımının nasıl olması gerektiği konusunda karar verir |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Yemeklik Baklagillerin Beslenmedeki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Ekonomideki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Azot Fiksasyonundaki Önemi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
2. Hafta | Dünya ve Ülkelerin Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri - Türkiye’de Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
3. Hafta | Yemeklik Baklagillerin Kültüre Alınması - Yemeklik Baklagillerin Gen Merkezleri - Baklagillerin Genel Özellikleri - Yemeklik Baklagillerde Tescil Edilen Çeşitler | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
4. Hafta | Azot Döngüsü - Biyolojik Azot Fiksasyonu - Asimbiyotik Azot Fiksasyonu - Simbiyotik Azot Fiksasyonu | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
5. Hafta | Nodülün Yapısı ve Özellikleri - Simbiyotik Azot Fiksasyonunu Etkileyen Faktörler - Azot Fiksasyonuna Bitki Besin Maddelerinin Etkisi | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
6. Hafta | Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
7. Hafta | Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Nohut (Cicer arietinum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
10. Hafta | Nohut (Cicer arietinum L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk- Gübreleme - Bakım- Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
11. Hafta | Mercimek (Lens cuinaris Medik.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
12. Hafta | Mercimek (Lens cuinaris Medik.)- Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
13. Hafta | Bakla (Vicia faba L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması-Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - KültürüHastalık ve Zarlıları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
14. Hafta | Bezelye (Pisum sativum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları ve Börülce (Vigna unguiculata (L.) Walp.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
2 | Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
3 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | ✔ | |||||
4 | Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
5 | Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. | ✔ | |||||
6 | Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ✔ | |||||
7 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ✔ | |||||
8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
9 | Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir. | ✔ | |||||
10 | Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Bahar Dönemi | |||
Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR | Vize | 40,00 | |
Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR | Final | 60,00 | |
Toplam | 100,00 |
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10,5 | 10,5 | |
Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |