Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yemeklik Tane Baklagiller TB306 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 2 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR (Bahar)
Dersin Amacı Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır.
Dersin İçeriği Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 yemeklik baklagillerin, insan ve hayvan beslenmesindeki önemini değerlendirir
2 yemeklik baklagillerin, Türkiye’de olduğu gibi, geniş nadas alanlarına sahip tarım kültüründe ekim nöbeti ve toprak verimliğinde oynadığı önemli yeri saptayabilir
3 dış satım olanağı yüksek olan bu ürünlerin, ülkemizdeki ekimi, üretimi ve ekonomimizdeki payının önemini açıklar
4 yemeklik baklagiller dersinin uygulamasında genel olarak morfolojik özelliklerinin tanınması, yemeklik baklagil cinslerinin, iklim ve toprak istekleri ile yetiştiricilik ve ıslahına yönelik öneride bulunur
5 yemeklik baklagillerin üretiminde karşılaşılan sorunları listeler ve bunlara ilişkin çözümler geliştirir
6 bu bitkilerden alınan ürünlerin değerlendirilmesi, depolanması ve kullanımının nasıl olması gerektiği konusunda karar verir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Yemeklik Baklagillerin Beslenmedeki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Ekonomideki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Azot Fiksasyonundaki Önemi Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Dünya ve Ülkelerin Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri - Türkiye’de Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Yemeklik Baklagillerin Kültüre Alınması - Yemeklik Baklagillerin Gen Merkezleri - Baklagillerin Genel Özellikleri - Yemeklik Baklagillerde Tescil Edilen Çeşitler Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Azot Döngüsü - Biyolojik Azot Fiksasyonu - Asimbiyotik Azot Fiksasyonu - Simbiyotik Azot Fiksasyonu Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Nodülün Yapısı ve Özellikleri - Simbiyotik Azot Fiksasyonunu Etkileyen Faktörler - Azot Fiksasyonuna Bitki Besin Maddelerinin Etkisi Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Nohut (Cicer arietinum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Nohut (Cicer arietinum L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk- Gübreleme - Bakım- Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Mercimek (Lens cuinaris Medik.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Mercimek (Lens cuinaris Medik.)- Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Bakla (Vicia faba L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması-Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - KültürüHastalık ve Zarlıları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Bezelye (Pisum sativum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları ve Börülce (Vigna unguiculata (L.) Walp.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Alanında sahip olduğu bilgiyi, problem çözme ve uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Tarla bitkileri konuları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
5 Tarla bitkileri konularında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
6 Tarla bitkileri ile ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayımlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
7 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
8 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme
9 Çalışmalarını ve uzmanlık alanındaki gelişmeleri yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilir.
10 Tarla bitkileri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 4 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 3 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Şehirali, S. 1988. Yemeklik Tane Baklagiller Ders Kitabı, A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 1089, Ders kitabı No: 314, A. Ü. Basımevi, Ankara, 435 s. 2. Özdemir, S.2002. Yemeklik Baklagiller Kitabı, Hasad Yayınları 3. Dilworth, M.J., James, E.K., Sprent, J.I., Newton, W.E.2008. Nitrogen-fixing Leguminous Symbioses. Published by Springer
Değerlendirme Yöntemi
Bahar Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR Vize 40,00
Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 10,5 10,5
Uygulama 14 2 28
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0