Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma ve Deneme Metodları TB302 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Sam MOKHTARZADEH (Bahar)
Dersin Amacı Dersin temel amacı, lisans öğrencilerine araştırma mantığını ve gelişmedeki önemini benimsetmek, denemelerin planlanmasında istatistik prensiplerini ve denemelerden elde edilen verilerin deneme desenine uygun şekilde istatistiksel olarak değerlendirilmesini ve sonuçların yorumlanmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği Denemelerin kurulması, elde edilen verilerin değerlendirilmesi, alana yönelik özel denemelerin kurulması, bunlardan veri eldesi ve bu verilerin değerlendirilerek yorumlanması için gerekli bilgi ve kavramlar
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Araştırma mantığını ve gelişmede araştırmanın önemini kavrayabilme
2 Araştırma ve geliştirmenin prensiplerini bilme
3 Ülkesel ve uluslar arası bazda araştırma projelerinin planlanması ve bunların değerlendirilmesi yönünde becerilere sahip olma
4 Denemede doğruluk derecesinin ve denemede güvenilirliğin artması için uygun deneme prensiplerini bilme
5 İstatistik prensiplere uygun gözlem yapma ve veri elde etme yeteneğini kazandırma
6 Araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçebilme
7 Büyük bir titizlik içinde denemelerin yürütülmesi becerilerini de kazandırabilme
8 Doğru ve tarafsız karar verme becerisini sağlayabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Araştırma ve Bilimsel Yöntem, Araştırma Tipleri, Araştırmaların Ülkesel Düzeyde Planlanması, Ülkemizde Araştırma-Geliştirme Altyapısı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Denemelerin Tertiplenmesi, Denemede Doğruluğun Artırılması ve Tarımsal Deneme Tipleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Bazı Temel ve İstatistiksel Kavramlar : ortalama, varyans ve standart sapma, teorik muamele populasyonlarının ortalamasının tahminlenmesi, iki teorik muamele populasyonu ortalaması farkının tahminlenmesi, F-Dağılış, F testi ve Bartlett ve Levene testleri, hipotez kontrolleri ve önemlilik testleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Eş Yapma yöntemi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta İki grubun veya muamelenin karşılaştırılması: Bağımsız Gruplar yöntemi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Varyans Analizi Tekniği: Önemlilik testi ve varyans komponentlerinin tahminlenmesi Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Deneme desenlerine giriş ve tesadüf parselleri deneme deseni Sunum (Hazırlık), Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Farklı muamelelerin gruplandırılması:muamele ortalamalarının ikişerli farklılıklarını test ederek gruplandırma ve sınıf karşılaştırmaları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Tekerrür sayısının eşit olmadığı tesadüf parselleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta İki yönlü sınıflandırmalar: Tesadüf Blokları Deneme Deseni Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Tesadüf Blokları deneme deseninde varyans analizi ve önemlilik testleri ile ilgili deneme örnekleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Latin Karesi Deneme Deseni: Latin karesinde varyans analizi tekniği Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Faktöriyel deneme desenleri; iki faktörlü denemeler ve üç faktörlü denemeler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır.
2 Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler.
3 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır.
4 Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer.
5 Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar.
6 Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular.
7 Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır.
8 Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular.
9 Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır.
10 Tarla bitkilerinin yetiştirme, ıslah ve adaptasyon süreçlerini yöneterek, biyoçeşitlilik ve ekolojik dengeyi gözeten sürdürülebilir tarım prensiplerini uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 3 3 3 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3 3 3 3
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 4 4 4 4 4 4 4 4
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1.Turan, Z.M., 1995. Araştırma ve Deneme Metodları. UÜZF Ders Notları No : 62 ,Bursa. 2. Gomez,K.A.,and A.A.Gomez.1983.Statistical Procedures for Agricultural Research.John Wiley Sons, Newyork. 3.Little,T.M.,andF.J.Hills.1977.Agricultural Experimentation.Design and Analysis.John Wiley Sons, Newyork.
Değerlendirme Yöntemi
Bahar Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Sam MOKHTARZADEH Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Sam MOKHTARZADEH Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 18,5 18,5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0