Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili TDB2101 4. Yarıyıl 4 + 0 4,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dersin temel amacı, farklı uygulama alanları için temel AI Yöntemleri ve Bulanık Mantık Teoreminin teorik arka planını öğrendikten sonra gerçek dünya problemlerini çözmek için otomatik modeller oluşturmaktır.
Dersin İçeriği Farklı çalışma alanları için Yapay Zekanın temel kavramlarını ve yöntemlerini yorumlar. Farklı çalışma alanları için Bulanık Mantık teoremi ve uygulamalarını analiz eder.-Farklı çalışma alanları için Temel Yapay Zeka Yöntemlerini ve Bulanık Mantık teoremini ilgili projelerde uygular.
Ders Öğrenme Kazanımları - Farklı çalışma alanları için Yapay Zekanın temel kavramlarını ve yöntemlerini yorumlar. Farklı çalışma alanları için Bulanık Mantık teoremi ve uygulamalarını analiz eder.-Farklı çalışma alanları için Temel Yapay Zeka Yöntemlerini ve Bulanık Mantık teoremini ilgili projelerde uygular.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Dilin tanımı ve nitelikleri, dillerin doğuşuna dair varsayımlar Ders Saati
1. Hafta Giriş, Turing testi, Yapay Zekanın Genel Tarihçesi Ders Saati Diğer Faaliyetler
2. Hafta Bilgi akışı, Bilgi Gösterimi ve Bilginin sistem içinde çalışması Diğer Faaliyetler Ders Saati
2. Hafta Dilin toplum, kültür-millet üzerindeki etkisi; düşünce, duygu ve iletişimle olan ilgisi Ders Saati
3. Hafta Sözlü ve Yazılı Dil, Filoloji-GramerLenguistik, bir dilin geliş(me)mişliğini belirleyen etkenler Ders Saati
3. Hafta Uzman Sistemler Ders Saati Diğer Faaliyetler
4. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Uzman Sistemler ve Uygulamaları-I Ders Saati Diğer Faaliyetler
4. Hafta Dünya dillerinin yapı ve köken bakımından tasnifi, “Türk Dili”nin dünya dilleri arasındaki yeri ve özellikleri Ders Saati
5. Hafta Türkçenin tarihsel gelişimi; Eski Türkçenin (Köktürkçe-Uygurca) incelenmesi Ders Saati
5. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Uzman Sistemler ve Uygulamaları-II Ders Saati
6. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Hibrit Yapay Sinir Ağları ve Uzman Sistemler-I Ders Saati Diğer Faaliyetler
6. Hafta Türkçenin tarihsel gelişimi; Orta Türkçenin (Karahanlıca-HarezmceKıpçakça-Çağatayca-Eski Anadolu Türkçesi) incelenmesi Ders Saati
7. Hafta Türkçenin tarihsel gelişimi; Yeni Türkçenin (Çağatayca-OsmanlıcaTürkiye Türk Ders Saati
7. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Hibrit Yapay Sinir Ağları ve Uzman Sistemler-II Ders Saati Diğer Faaliyetler
8. Hafta Bulanık Mantık Teoremi Diğer Faaliyetler Ders Saati
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Günümüz dünyasında yazı dili olarak kullanılan Türkçenin kolları ve yayılma alanları, Türkçenin günümüze kadar kullandığı belli başlı alfabeler Ders Saati
9. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Bulanık Mantık Teoremi ve Uygulamaları-I (ANFIS) Ders Saati Diğer Faaliyetler
10. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Bulanık Mantık Teoremi ve Uygulamaları-II(ANFIS) Diğer Faaliyetler Ders Saati
10. Hafta Dilde sadeleşme, Cumhuriyet sonrası Türkiye Türkçesini sadeleştirme çalışmaları, Türkçenin bugünkü sorunları Ders Saati
11. Hafta Ses Bilgisi, ses olaylarının tanımı ve mahiyeti, Türkçe kelimelerde görülen başlıca ses olayları: Ses türemesi, ses düşmesi, ünsüz yumuşaması, ünsüz sertleşmesi, ünlü daralması, ulama vb. Ders Saati
11. Hafta Genetik Algoritmalar Ders Saati Diğer Faaliyetler
12. Hafta Farklı Uygulama Alanları için Genetik Algoritmalar ve Uygulamaları Diğer Faaliyetler Ders Saati
12. Hafta Türkçe kelimelerdeki başlıca ses özellikleri ve Türkçede başlıca kelime üretme yolları. Ders Saati
13. Hafta Türkçenin diğer dillerle olan tarihî ilişkisi, diller arası alışverişin kanalı, dillerin birbirinden alıntıladığı unsurlar, alıntı kelimeler ve türleri Ders Saati
13. Hafta Proje Sunumları-I Diğer Faaliyetler Ders Saati
14. Hafta Proje Sunumları-II
14. Hafta Kök çeşitleri, ek çeşitleri, yapılarına göre sözcükler (basit-türemiş-bileşik) Ders Saati
Kaynaklar
YAZIM KILAVUZU; TDK Yayınları, Ankara, 2006.
TÜRKÇE SÖZLÜK; TDK Yayınları, Ankara, 2005.
AĞCA, Hüseyin: Türk Dili, Ankara, 2001, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 270.
ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999
KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
ussell, S. & Norvig, P. (1995). Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice-Hall, Inc.,
Timothy, J.R. (2010). Fuzzy Logic with Engineering Applications, Third Edition, John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8.
Goldberg, D.E. (1989). Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine Learning, Addison Wesley.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 Ölçme Yöntemi
PY16 5 5 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Ara Sınav 1 15 1 15
Final 20 1 20
Toplam İş Yükü 77
Dersin AKTS Kredisi 4,0