Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yemeklik Tane Baklagiller | TB306 | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Prof. Dr. Hüseyin GÜNGÖR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Altı cinsden oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek,yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak ve bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- yemeklik baklagillerin, insan ve hayvan beslenmesindeki önemini değerlendirir - yemeklik baklagillerin, Türkiye’de olduğu gibi, geniş nadas alanlarına sahip tarım kültüründe ekim nöbeti ve toprak verimliğinde oynadığı önemli yeri saptayabilir - dış satım olanağı yüksek olan bu ürünlerin, ülkemizdeki ekimi, üretimi ve ekonomimizdeki payının önemini açıklar - yemeklik baklagiller dersinin uygulamasında genel olarak morfolojik özelliklerinin tanınması, yemeklik baklagil cinslerinin, iklim ve toprak istekleri ile yetiştiricilik ve ıslahına yönelik öneride bulunur - yemeklik baklagillerin üretiminde karşılaşılan sorunları listeler ve bunlara ilişkin çözümler geliştirir - bu bitkilerden alınan ürünlerin değerlendirilmesi, depolanması ve kullanımının nasıl olması gerektiği konusunda karar verir |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Yemeklik Baklagillerin Beslenmedeki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Ekonomideki Önemi -Yemeklik Baklagillerin Azot Fiksasyonundaki Önemi | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum |
2. Hafta | Dünya ve Ülkelerin Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri - Türkiye’de Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
3. Hafta | Yemeklik Baklagillerin Kültüre Alınması - Yemeklik Baklagillerin Gen Merkezleri - Baklagillerin Genel Özellikleri - Yemeklik Baklagillerde Tescil Edilen Çeşitler | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
4. Hafta | Azot Döngüsü - Biyolojik Azot Fiksasyonu - Asimbiyotik Azot Fiksasyonu - Simbiyotik Azot Fiksasyonu | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati |
5. Hafta | Nodülün Yapısı ve Özellikleri - Simbiyotik Azot Fiksasyonunu Etkileyen Faktörler - Azot Fiksasyonuna Bitki Besin Maddelerinin Etkisi | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum |
6. Hafta | Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
7. Hafta | Fasulye (Phaseolus vulgaris L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Nohut (Cicer arietinum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati |
10. Hafta | Nohut (Cicer arietinum L.) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk- Gübreleme - Bakım- Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
11. Hafta | Mercimek (Lens cuinaris Medik.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım |
12. Hafta | Mercimek (Lens cuinaris Medik.)- Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
13. Hafta | Bakla (Vicia faba L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması-Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - KültürüHastalık ve Zarlıları | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum |
14. Hafta | Bezelye (Pisum sativum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları ve Börülce (Vigna unguiculata (L.) Walp.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü-Hastalık ve Zarlıları | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
1. Şehirali, S. 1988. Yemeklik Tane Baklagiller Ders Kitabı, A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 1089, Ders kitabı No: 314, A. Ü. Basımevi, Ankara, 435 s. 2. Özdemir, S.2002. Yemeklik Baklagiller Kitabı, Hasad Yayınları 3. Dilworth, M.J., James, E.K., Sprent, J.I., Newton, W.E.2008. Nitrogen-fixing Leguminous Symbioses. Published by Springer |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY6 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY7 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY9 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
PY10 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10,5 | 10,5 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |