Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ105 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek
- Öğrenci felsefi kavramları açıklar
- Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır
- Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek
- Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek
- Eğitim felsefesinin bilimsel yaklaşımını eğitim konularına uygular
- Analitik ve kavramsal düşünceyi açıklar
- Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak
- Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi
- Ülke ve dünya sorunlarını yorumlar
- Eğitimin geleneksel ve güncel sorunlarına eleştirel düşünme yaklaşımları önerir
- Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması
- Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Araştırma Uygulama Görsel Sunum
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım Araştırma
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Araştırma Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma Diğer Faaliyetler
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları ( Pragmatizm) Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Ders Saati Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara Sınav Ders Saati Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Uygulama Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Uygulama Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Değerlendirme Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum
Kaynaklar
Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul.
Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul.
Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 Ölçme Yöntemi
PY6 5 5 0 0 5 5 0 0 5 5 0 0 5 5 40,60
PY8 4 5 4 5 5 4 4 5 3 5 4 5 5 4 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma 5 5 25
Görsel Sunum 1 1,5 1,5
Uygulama 3 3 9
Ders Saati 13 3 39
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 76,5
Dersin AKTS Kredisi 3,0