Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | MB302 | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmesi, ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliği sağlama yollarını bilmesi, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklere yönelik süreç ve sonuç değerlendirmede kullanılabilen ölçme araçları geliştirebilmesi, ölçme sonuçlarını analiz edip değerlendirme yapabilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, ölçme ile ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarının yapısal nitelikleri, süreç ve sonuç değerlendirme, bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor özellikleri ölçmeye yönelik geleneksel ve tamamlayıcı ölçme araçları ve geliştirilmesi, temel istatistik teknikleri, test ve madde analizi, başarının değerlendirilmesi oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir. - Temel istatistik tekniklerini kullanabilir. - Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğini belirleyebilir. - Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışlarını ölçme tekniklerini bilir. - Test geliştirme aşamalarını bilir. - Uygulama sonuçları üzerinden madde ve test analizi yapabilir. - Alternatif değerlendirme tekniklerini bilir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemi | Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum |
2. Hafta | Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramlar | Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama |
3. Hafta | Ölçümlerin güvenirliği | Uygulama Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Ölçümlerin geçerliği | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Uygulama |
5. Hafta | Temel istatistik teknikleri | Sözel Anlatım Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
6. Hafta | Ölçme aracı hazırlama süreci, hedef analizi, belirtke tablosu | Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma |
7. Hafta | Yazılı ve sözlü yoklamalar, Kısa cevap gerektiren testler, doğru yanlış testleri, eşleştirme soruları | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Ders Saati |
9. Hafta | Çoktan seçmeli testler (Madde çeşitleri ve maddelerin yazımı) | Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | Çoktan seçmeli testlerin geliştirilmesi, deneme uygulaması, madde ve test analizi, puanlama | Sözel Anlatım Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Performansın ölçülmesi, dereceli puanlama anahtarı | Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Araştırma |
12. Hafta | Öğrenci ürün dosyası ve diğer tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Diğer Faaliyetler Uygulama |
13. Hafta | Duyuşsal ve psiko-motor davranışların ölçülmesi | Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum |
14. Hafta | Final | Ders Saati |
Tan, Şeref (2013). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme (8.Baskı). Ankara: Pegem A. AERA, APA & NCME (American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education]. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Association. Bahar, M.; Nartgün,Z.; Durmuş, S. Ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A. Hovardaoğlu, S. & Sezgin, N. (1997) (Çev.) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2010, Çev.).Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili bir Sınıflama: Bloom’un Eğitimin Hedefleri ile İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. Ankara: Pegem A. Özçelik, D.A. (2009) Test Hazırlama Kılavuzu (4.Baskı). Ankara: Pegem A. Turgut, M.F. & Baykul, Y. (2011) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3.Baskı). Ankara: Pegem A |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 60 |
PY2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 60 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
PY5 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY8 | 4 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 60 |
PY9 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Araştırma | 5 | 5 | 25 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |