Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Sosyolojisi | MBZ103 | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Taner ATMACA |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Ender KAZAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farkları açıklamak. Sosyal bilimler metodolojisi konusunda bakış açısı ortaya koymak, sosyolojinin ortaya çıkması, gelişmesi ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olmak; eğitim ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek; sosyolojinin eğitime katkılarını, eğitim sorunlarının anlaşılmasına ve çözümlenmesine yapacağı katkı konusunda farkındalık oluşturma; sosyolojinin genel amaç ve felsefesini kazandırmak, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri öğrenciye kazandırmak, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişki ve bağlantıyı göstermek arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini, sosyolojinin tanımı, sosyolojinin alt dalları, eğitim sosyolojisinin tanımı, kapsamı ve gelişimi, toplumsallaşma süreci, eğitimin toplumsal işlevleri, yabancılaşma ve eğitim, toplumsal hareketlilik ve eğitim, nüfus ve eğitim, göç, medya, küreselleşme ve bunların eğitim sistemine etkisi, toplumsal bir sistem olarak okul, okul-çevre ilişkisi, okul ve şiddet, politika ve eğitim, ekoloji ve eğitim, öğretmenlik mesleği oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Toplumu, toplumsal kurumları tanıtır. - Kültürü ve kültürel yapılanmayı tanıtır. - Toplum içinde eğitimin işlevini ortaya koyar. - Toplumsal gelişimde eğitimin rolünü açıklar. - Kültürün gelişmesinde ve aktarımında eğitimin rolünü açıklar. - Eğitim ve politika, eğitim ve kültür arasındaki ilişkiyi analiz eder. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Sosyolojinin tanımı, ortaya çıkışı ve gelişmesi | Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Görsel Sunum Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Eğitim sosyolojisi, birey, toplum, sosyalleşme ve eğitim | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Uygulama |
3. Hafta | Modernizm ve postmodernizm: Ekonomi, Siyaset, Kültür, Din | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Diğer Faaliyetler Ders Saati |
4. Hafta | Klasik Sosyal Teori: İşlevsel Teori | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Uygulama |
5. Hafta | Klasik Sosyal Teori: Çatışmacılık ve Eleştirel Teori | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım |
6. Hafta | Toplumsal tabakalaşma, fırsat eşitliği ve eğitim | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
7. Hafta | Göç ve eğitim | Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Araştırma Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım |
9. Hafta | Şehirleşme, adab-ı muaşeret ve eğitim | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama |
10. Hafta | Din ve eğitim | Sözel Anlatım Görsel Sunum Uygulama Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | İdeoloji ve eğitim | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Sözel Anlatım Görsel Sunum |
12. Hafta | Öğrenci sunuları | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama |
13. Hafta | Eğitimde ayrımcılık: Cinsiyet, Başarı, Şiddet | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati Uygulama |
14. Hafta | Tüm Ünitelerin Genel Tekrarı | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görsel Sunum Uygulama Sözel Anlatım |
Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Kaya, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi yayınları. Akyüz, H. (1991). Eğitim Sosyolojisinin Temel Kavramları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Milli eğitim Bakanlığı Yayınları. Çelikkaya, H. (2013). Fonksiyonel eğitim sosyolojisiç Ankara: Nobel yayınları. Erkal, M. B. Baloğlu – F. Baloğlu (2004). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Der Yayınları. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | - |
PY5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 60 |
PY6 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 60 |
PY7 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Diğer Faaliyetler | 9 | 2 | 18 |
Ödev 1 | 1 | 8 | 8 |
Ödev 2 | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |