Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lojik Devreler | EEM271 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih EVRAN, Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU |
Dersi Veren(ler) | Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU (Güz), Doç. Dr. Fatih EVRAN (Güz) |
Dersin Amacı | Sayısal devre prensiplerini kavrayıp, bileşik ve sıralı sayısal devrelerin analiz ve tasarımlarını gerçekleştirebilme ve uygulamalarda kullanabilme yeteneklerinin kazanılması |
Dersin İçeriği | İkili, sekizli ve on altılı sayı sistemleri, sayı sistemleri arasında dönüşümler ve tümleyici gösterim. BCD, ASCII, Excess-3 ve Gray Code kodlama sistemleri. Boole cebiri teorisi, özellikleri, Boole ifadelerinin gösterim şekilleri. Sayısal mantık kapıları. Bole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi. Birleşik devre tasarımı. Flip-flop’lar, yazmaçlar, sayaçlar ve bellek birimleri ile sırasal mantık devre tasarımı. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Analog ve sayısal kavramlar, sayı sistemleri, ikili kodlar. | |
2. Hafta | Boole cebri, sayısal mantık kapıları, entegreleri, devreleri. | |
3. Hafta | Boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi: Karnaugh haritaları, tablo (Quine McCluskey) ve Petrick yöntemi. | |
4. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Matematiksel işlem devreleri. | |
5. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Karşılaştırma devreleri, kod çözücüler, kodlayıcılar. | |
6. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Çoğullayıcı, veri dağıtıcı, programlanabilir yapılar. | |
7. Hafta | Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri. | |
8. Hafta | Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri. | |
9. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Mealy modeli. | |
10. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Moore modeli. | |
11. Hafta | Kaydediciler ve bellekler. | |
12. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Senkron sayıcılar. | |
13. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Asenkron sayıcılar. | |
14. Hafta | Algoritmik durum makineleri |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sayısal elektronik (mantık devreleri) alanındaki mühendislik problemlerinin modellenmesinde ve çözümünde uygulayabilme |
2 | Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerini uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek saptayabilme, tanımlayabilme, formüle edebilme ve çözebilme |
3 | Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık bir sistemi, süreci, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlayabilme |
4 | Bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde faydalanarak sayısal elektronik uygulamaları için modern teknik ve araçları geliştirebilme, seçebilme ve kullanabilme |
5 | Sayısal elektronik alanındaki mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplayabilme ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilme |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ✔ | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ✔ |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | - |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | - |
PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
Ders Kitabı veya Notu |
|
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Değerlendirme Yöntemi | Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Etkinlik | Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Etkinlik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Etkinlik | Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınavlar | Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Sınavlar | Ödev 1 | 2 | 4 | 8 |
Sınavlar | Ödev 2 | 1 | 6 | 6 |
Sınavlar | Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |