Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lojik Devreler EEM271 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih EVRAN, Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU
Dersi Veren(ler) Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU (Güz), Doç. Dr. Fatih EVRAN (Güz)
Dersin Amacı Sayısal devre prensiplerini kavrayıp, bileşik ve sıralı sayısal devrelerin analiz ve tasarımlarını gerçekleştirebilme ve uygulamalarda kullanabilme yeteneklerinin kazanılması
Dersin İçeriği İkili, sekizli ve on altılı sayı sistemleri, sayı sistemleri arasında dönüşümler ve tümleyici gösterim. BCD, ASCII, Excess-3 ve Gray Code kodlama sistemleri. Boole cebiri teorisi, özellikleri, Boole ifadelerinin gösterim şekilleri. Sayısal mantık kapıları. Bole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi. Birleşik devre tasarımı. Flip-flop’lar, yazmaçlar, sayaçlar ve bellek birimleri ile sırasal mantık devre tasarımı.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Analog ve sayısal kavramlar, sayı sistemleri, ikili kodlar.
2. Hafta Boole cebri, sayısal mantık kapıları, entegreleri, devreleri.
3. Hafta Boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi: Karnaugh haritaları, tablo (Quine McCluskey) ve Petrick yöntemi.
4. Hafta Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Matematiksel işlem devreleri.
5. Hafta Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Karşılaştırma devreleri, kod çözücüler, kodlayıcılar.
6. Hafta Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Çoğullayıcı, veri dağıtıcı, programlanabilir yapılar.
7. Hafta Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri.
8. Hafta Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri.
9. Hafta Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Mealy modeli.
10. Hafta Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Moore modeli.
11. Hafta Kaydediciler ve bellekler.
12. Hafta Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Senkron sayıcılar.
13. Hafta Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Asenkron sayıcılar.
14. Hafta Algoritmik durum makineleri
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sayısal elektronik (mantık devreleri) alanındaki mühendislik problemlerinin modellenmesinde ve çözümünde uygulayabilme
2 Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerini uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek saptayabilme, tanımlayabilme, formüle edebilme ve çözebilme
3 Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık bir sistemi, süreci, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlayabilme
4 Bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde faydalanarak sayısal elektronik uygulamaları için modern teknik ve araçları geliştirebilme, seçebilme ve kullanabilme
5 Sayısal elektronik alanındaki mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplayabilme ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilme
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 -
PY2 5 0 0 0 0 0 -
PY3 5 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 -
PY5 4 4 4 4 4 4 -
PY6 3 3 3 3 3 3 -
PY7 2 2 2 2 2 2 -
PY8 1 1 1 1 1 1 -
PY9 0 0 0 0 0 0 -
PY10 0 0 0 0 0 0 -
PY11 1 1 1 1 1 1 -
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • 1. Mano, M. Morris, Sayısal Tasarım, (2. Basımdan çeviri), Literatür Yayıncılık
  • 2. Wakerly, J.F., Digital Design Principles&Practices, 3nd Ed., Prentice-Hall, 1999.
AKTS / İş Yükü Tablosu
Değerlendirme Yöntemi Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Etkinlik Ders Saati 14 3 42
Etkinlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Etkinlik Uygulama 14 2 28
Sınavlar Ara Sınav 1 1 2 2
Sınavlar Ödev 1 2 4 8
Sınavlar Ödev 2 1 6 6
Sınavlar Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0