Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I AIB101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Filiz TAPAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri. Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasındaki yeri ve önemi. Birinci TBMM’nin açılması (23 Nisan 1920), TBMM’nin yapısı ve işleyişi, TBMM’nin açılmasından sonra çıkan ayaklanmalar ve TBMM’nin almış olduğu tedbirler. Sevr Barış Antlaşması, TBMM’nin Sevr Antlaşması’na karşı tepkisi. Düzenli ordunun kurulması; Doğu Cephesi (Ermeni sorunu, Gümrü Barışı ve sonuçları), Güney Cephesi (Adana, Antep, Maraş, Urfa savunmaları). Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi ve sonuçları, II. İnönü Muharebesi, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve sonuçları). Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Konferansı için yapılan hazırlıklar, görüşmelerin yapılması ve antlaşmanın imzalanması, Lozan Barış Antlaşması’nın önemli maddeleri ve Lozan’ın getirdikleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
0 - Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir - Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir. - Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir - Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar - Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar - Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur - Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur - Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersini Okumanın Gerekliliği, - İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramları- İnkılâp, Islahat, Tanzimat, Meşrutiyet, Darbe ve Cumhuriyet Kavramların Birbirleri İle Olan Benzerlikleri ve Farklılıkları, Bu Kavramların Tarihteki Örnekleri ve Örneklerin Analizi. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Avrupa Gelişmeleri (Sanayi Devrimi, Fransız İhtilali) ve Osmanlı’ya Etkileri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Osmanlıda Yenileşme Hareketleri, Tanzimat ve Islahat Dönemi Gelişmeleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Meşrutiyet Dönemi Gelişmeleri ve Osmanlı’da Fikir Akımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Birinci Dünya Savaşı’na Giden Süreç (Trablusgarp savaşı, Balkan Savaşları, Şark Meselesi ve Modern Sömürgecilik) Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’na Girişi ve Cepheler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Birinci Dünya Savaşında Osmanlı Devleti ve Dünya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler
9. Hafta Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Millî Mücadele Hazırlık Dönemi, Cemiyetler, Kuvayı Milliye, Mustafa Kemal’in İşgaller Karşısındaki Tutumu ve Lider Olarak Ortaya Çıkışı Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Kongreler, Son Osmanlı Meclis-i Mebusanı’nın açılması ve Misâk-ı Milli Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Açılması, Meclis’in açılışına karşı çıkan isyanlar Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Milli Mücadelede Cepheler Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Antlaşması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İşletme alanındaki temel kavram ve mevcut teorilerle ilgili bilgi edinir.
2 Sistem yaklaşımı kapsamında işletmenin çevresini tanır ve etkileşim içerisinde olur.
3 İşletme alanına ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.
4 İşletme alanına ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme becerisine sahiptir.
5 Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapar.
6 Projelere katılır ve proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.
7 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
8 Öğrenme gereksiniminin sürekliliğini kavrar.
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11 İş ve toplumsal etik değerlerin önemini anlar.
12 Yenilikçiliğin ve girişimciliğin önemini anlar.
13 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 1
PY2 1
PY3 1
PY4 1
PY5 5
PY6 2
PY7 5
PY8 5
PY9 1
PY10 1
PY11 5
PY12 5
PY13 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Alpargu, Mehmet., Demir, Mustafa ve diğerleri, H., Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Değişim Yayınları, İstanbul, 2009
  • Yalçın, Semih ve diğerleri, Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004
  • Turan, Mustafa, Millî Mücadelede Siyasi Çözüm Arayışları, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2005
  • Akdağ, Mustafa, Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, c.II, İstanbul, 1974
  • Atılgan, Gökhan & Saraçoğlu, Cenk & Uslu, Ateş (Yay. Haz.), Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat, Yordam Kitap, İstanbul, 2015
  • Ortaylı, İlber, “Osmanlı Devleti ve Meşrutiyet”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, cilt. IV, İstanbul, 1985, s.953-960
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 3 3
Toplam İş Yükü 73
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0