| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lojik Devreler | EEM271 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih EVRAN, Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | Arş. Gör. Yunus HINISLIOĞLU (Güz), Doç. Dr. Fatih EVRAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Sayısal devre prensiplerini kavrayıp, bileşik ve sıralı sayısal devrelerin analiz ve tasarımlarını gerçekleştirebilme ve uygulamalarda kullanabilme yeteneklerinin kazanılması |
| Dersin İçeriği | İkili, sekizli ve on altılı sayı sistemleri, sayı sistemleri arasında dönüşümler ve tümleyici gösterim. BCD, ASCII, Excess-3 ve Gray Code kodlama sistemleri. Boole cebiri teorisi, özellikleri, Boole ifadelerinin gösterim şekilleri. Sayısal mantık kapıları. Bole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi. Birleşik devre tasarımı. Flip-flop’lar, yazmaçlar, sayaçlar ve bellek birimleri ile sırasal mantık devre tasarımı. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sayısal elektronik (mantık devreleri) alanındaki mühendislik problemlerinin modellenmesinde ve çözümünde uygulayabilme |
| 2 | Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerini uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek saptayabilme, tanımlayabilme, formüle edebilme ve çözebilme |
| 3 | Sayısal elektronik alanında karşılaşılan karmaşık bir sistemi, süreci, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlayabilme |
| 4 | Bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde faydalanarak sayısal elektronik uygulamaları için modern teknik ve araçları geliştirebilme, seçebilme ve kullanabilme |
| 5 | Sayısal elektronik alanındaki mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplayabilme ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Analog ve sayısal kavramlar, sayı sistemleri, ikili kodlar. | |
| 2. Hafta | Boole cebri, sayısal mantık kapıları, entegreleri, devreleri. | |
| 3. Hafta | Boole fonksiyonlarının sadeleştirilmesi: Karnaugh haritaları, tablo (Quine McCluskey) ve Petrick yöntemi. | |
| 4. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Matematiksel işlem devreleri. | |
| 5. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Karşılaştırma devreleri, kod çözücüler, kodlayıcılar. | |
| 6. Hafta | Kombinasyonel devrelerin analiz ve tasarımları: Çoğullayıcı, veri dağıtıcı, programlanabilir yapılar. | |
| 7. Hafta | Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri. | |
| 8. Hafta | Sıralı devrelerin analiz ve tasarımları: Flip-floplar ve uygulama devreleri. | |
| 9. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Mealy modeli. | |
| 10. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Moore modeli. | |
| 11. Hafta | Kaydediciler ve bellekler. | |
| 12. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Senkron sayıcılar. | |
| 13. Hafta | Senkron devrelerin analiz ve tasarımları: Asenkron sayıcılar. | |
| 14. Hafta | Algoritmik durum makineleri |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Fatih EVRAN | NÖ (A) | Vize | 40,00 |
| Doç. Dr. Fatih EVRAN | NÖ (A) | Final | 60,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 2 | 4 | 8 | |
| Ödev 2 | 1 | 6 | 6 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||