Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gastronomi̇ ve Yemek Tarihi | GMS103 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emrah ÖZTÜRK |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Emrah ÖZTÜRK (Güz) |
Dersin Amacı | Öğrencilerin tarihsel bir bakış açısı ile bilimsel ve sanatsal boyutları ile ülkelerin ve bölgelerin yeme içme kültürü hakkında bilgi kazanmasına rehberlik etmektir. |
Dersin İçeriği | Gastronomi kavramı ve gastronomi ilgili kavramlar, gastronominin ve yiyeceğin tarihsel gelişimi, dünden bugüne dünya mutfakları, Türk mutfağı ve tarihsel gelişimi, gastronomi, yeni beslenme, sağlıklı beslenme eğilimleri, gıda teknolojileri ve gastronomi, gastronomide yeni trendler, gastronomi turizmi, moleküler gastronomi, gastronomi ve menü planlaması, mutfak planlaması, gıda çalışmaları ve zehirlenmeleri, gastronomi eğitimi ve kariyer. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Gastronomi ile ilgili kavramları tanımlama ve açıklama |
2 | İnsanların tarihsel süreç içerisinde beslenme ve yeme içme kültürünün oluşumunu açıklayabilme |
3 | Toplumların mutfak kültürü hakkında bilgi sahibi olma |
4 | Türk ve Dünya mutfaklarının oluşumu ve kökenini |
5 | Coğrafya ve gıda hammaddesi arasındaki ilişkiyi anlama |
6 | Gastronomideki yeni akımları açıklayabilmek |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Gastronomi Kavramı ve Gastronomi ilgili Kavramlar | |
2. Hafta | Gastronominin ve Yiyeceğin Tarihsel Gelişimi | |
3. Hafta | Dünden Bugüne Dünya Mutfakları | |
4. Hafta | Türk Mutfağı ve Tarihsel Gelişimi | |
5. Hafta | Gastronomi, Yeni Beslenme, Sağlıklı Beslenme Eğilimleri | |
6. Hafta | Gıda Teknolojileri ve Gastronomi | |
7. Hafta | Gastronomide Yeni Trendler | |
8. Hafta | ARA SINAV | |
9. Hafta | Gastronomi Turizmi | |
10. Hafta | Moleküler Gastronomi | |
11. Hafta | Gastronomi ve Menü Planlaması | |
12. Hafta | Mutfak Planlaması | |
13. Hafta | Gıda Çalışmaları ve Zehirlenmeleri | |
14. Hafta | Gastronomi Eğitimi ve Kariyer | |
15. Hafta | FİNAL SINAVI |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. | ✔ | |||||
2 | Alanı ile ilgili ulusal-uluslararası iş sağlığı, iş ve gıda güvenliği mevzuatlarını bilir ve uygular. | ✔ | |||||
3 | İşletme ve yönetim fonksiyonları ile menü planlama ve yiyecek içecek maliyet kontrolünü bilir ve uygular. | ✔ | |||||
4 | Alanıyla ilgili estetik, sanatsal bilgi ve becerileri kazanır; gıda maddelerine yönelik “duyusal analiz” ve “kalite kontrol” yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
5 | Kuver tasarımı, yiyecek ve içeceklerin hazırlanması, sunum ve servis tekniklerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
6 | Klasik / modern mutfak uygulamalarını ve pişirme yöntemlerini bilir. | ✔ | |||||
7 | Gıdaların özellikleri ve besin değerleri hakkında bilgi sahibi olur. Bu şekilde; hammaddenin seçiminden, işlenmesi, sunumu ve tüketilmesine kadar geçen ürün yaşam evlerinin tamamını başarılı şekilde yürütme becerisini kazanır. | ✔ | |||||
8 | Türk ve dünya mutfaklarını tanır, farklılık ve benzerliklerini bilir, yöresel ve uluslararası tüm reçetelere nasıl ulaşacağını bilir | ✔ | |||||
9 | Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir | ✔ | |||||
10 | Gastronominin gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ✔ | |||||
11 | Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. | ✔ | |||||
12 | Gastronomi alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ✔ | |||||
13 | Farklı kültürleri tanır, anlar; misafirler ve işbirliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | ✔ | |||||
14 | İngilizce dilinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir. | ✔ | |||||
15 | İngilizce dışındaki, yabancı dil/dillerde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
PY2 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
PY3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY7 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
PY8 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
PY9 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PY13 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 |
PY14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
PY15 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Ders Kitabı veya Notu |
|
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 10 | 3 | 30 |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 30 | 30 |
Ödev 1 | 1 | 10 | 10 | |
Final | 1 | 60 | 60 | |
Toplam İş Yükü | 130 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |