Course Title | Code | Language | Type | Semester | L+U Hour | Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Turkish Language II | TDB122 | Turkish | Compulsory | 2. Semester | 2 + 0 | 2.0 | 2.0 |
Prerequisite Courses | |
Course Level | Undergraduate |
Mode of delivery | Face to face |
Course Coordinator | Prof. Dr. İlhan GENÇ |
Instructor(s) | |
Goals | To enable to provide necessary teachings for understanding a text to be read or listened, to enable to supply with the skill to examine literary and scientific texts and take notes, to help to develop vocabulary by various classic and recent texts, to enable reading habits, to enable to give presentation ability before public, to introduce the first workarts of our language by indicating the position of Turkish language among world languages, to enable to use punctuation marks correctly by teaching the photenic and morphological structure of Turkish, to introduce verbal and written literary genres. |
Course Content |
# | Öğrenme Kazanımı |
0 | |
0 | |
0 | |
0 | |
0 | |
0 | |
0 | |
0 | |
0 |
Week | Topics/Applications | Method |
---|---|---|
1. Week | Şekil bilgisi (İsim kökleri, fiil kökleri, ikili kökler) Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Ayraç (parantez), köşeli ayraç. | |
2. Week | Şekil bilgisi (Türk dilinde ekler; isimden isim yapan ekler, isimden fiil yapan ekler). Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Sayıların yazılışı. | |
3. Week | Şekil Bilgisi (Fiilden isim yapan ekler, fiilden fiil yapan ekler). Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Düzeltme işareti. | |
4. Week | Şekil bilgisi (Çekim ekleri; isimler gelen çekim ekleri, fiillere gelen çekim ekleri). Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Kesme işareti. | |
5. Week | Kelime grupları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Satır sonuna sığmayan kelimelerin yazılışı. | |
6. Week | Kelime grupları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Tırnak işareti. | |
7. Week | Cümle (Cümlenin ögeleri; yüklem, özne, nesne, dolaylı tümleç, zarf tümleci). Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Üç nokta, eğik çizgi. | |
8. Week | Cümle (Cümle çeşitleri; Basit cümle, birleşik cümle, sıralı cümle, bağlı cümle). Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Kısa çizgi, uzun çizgi. | |
9. Week | Cümle (Cümle çeşitleri, cümle tahlilleri) Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Yabancı özel adların yazılışı. | |
10. Week | Anlatım bozuklukları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Ünlem işareti. | |
11. Week | Yarıyıl içi sınavı | |
12. Week | Anlatım bozuklukları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Mastar eklerin yazılışı. | |
13. Week | Anlatım biçimleri. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Noktalama işaretlerinin uygulaması. | |
14. Week | İnceleme yazıları, anlatım biçimleri. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Noktalama işaretlerinin uygulaması. |
No | Program Requirements | Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Adequate knowledge of mathematics, science and related engineering disciplines; Ability to use theoretical and applied knowledge in these fields in complex engineering problems | ✔ | |||||
2 | Ability to identify, define, formulate and solve complex engineering problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods | ✔ | |||||
3 | Knowledge and awareness about the management, control, development and security/reliability of Information Technologies | ✔ | |||||
4 | Ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods | ✔ | |||||
5 | Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself | ✔ | |||||
6 | Ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or discipline-specific research topics | ✔ | |||||
7 | Ability to work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams; individual study skills | ✔ | |||||
8 | Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering practice; Ability to use information technologies effectively | ✔ | |||||
9 | Knowledge of the effects of engineering practices on health, environment and safety in universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions | ✔ | |||||
10 | Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing; knowledge of at least one foreign language; ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions | ✔ |
Program Requirements | DK1 |
---|---|
PY1 | 1 |
PY2 | 1 |
PY3 | 2 |
PY4 | 1 |
PY5 | 1 |
PY6 | 1 |
PY7 | 1 |
PY8 | 1 |
PY9 | 2 |
PY10 | 1 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|