Course Title | Code | Language | Type | Semester | L+U Hour | Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Turkish Language I | TDB121 | Turkish | Compulsory | 1. Semester | 2 + 0 | 2.0 | 2.0 |
Prerequisite Courses | |
Course Level | Undergraduate |
Mode of delivery | |
Course Coordinator | Prof. Dr. İlhan GENÇ |
Instructor(s) | Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR (Güz) |
Goals | |
Course Content |
# | Öğrenme Kazanımı |
0 | Kitap okuma alışkanlığını kazanır, günlük gazete ve diğer süreli yayınları takip eder. |
0 | Çevresindeki dil kirliliğine yol açan kelimelerin dil üzerindeki etkilerini hesaplar, kültürün dil üzerindeki etkisini görür. |
0 | Türkçeyi doğru, güzel ve başarılı bir üslupla konuşur. |
0 | Topluluk önünde sunum yapar, bilgi ve düşüncelerini başkalarının anlayabileceği düzeyde ifade eder, etkili iletişimi kullanır. |
0 | Sözlük ve yazım kılavuzu kullanır. |
0 | İnternet ve bilgisayar terimlerini bilir. |
0 | Çevresinde sık olarak kullanılan yabancı kelimelerin Türkçe karşılıklarını bilir. |
0 | Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin büyüklüğünü bilir ve Türkçeyi bilim dili olarak kullanır. |
0 | Türk dilinin ses yapısını ve tarihî yapısını bilir. |
Week | Topics/Applications | Method |
---|---|---|
1. Week | Dilin tanımı ve özellikleri, dilin sosyal hayatımızdaki yeri ve önemi. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Noktanın kullanıldığı yerler. | |
2. Week | Dil-düşünce, dil-millet, dil-kültür bağlantısı; kültürün tanımı. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Virgülün kullanıldığı yerler. | |
3. Week | Yeryüzündeki diller, kaynak (menşe) bakımından dünya dilleri, yapı bakımından dünya dilleri, dil farklılaşması; yazı dili, konuşma dili (lehçe, şive, ağız). Dilekçe. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları. | |
4. Week | Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin tarihçesi. Öz geçmiş. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Büyük harflerin kullanıldığı yerler. | |
5. Week | Türk dilinin gelişimi. Altay Devri, En Eski Türkçe, İlk Türkçe, Eski Türkçe. Göktürk Yazıtları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Yabancı kelimelere Türkçe karşılıklar. | |
6. Week | Türk dilinin gelişimi; Orta Türkçe, Karahanlı Türkçesi, Harezm Türkçesi, Kuman-Kıpçak Türkçesi, Eski Anadolu Türkçesi, Çağatay Türkçesi. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. | |
7. Week | Türk dilinin gelişimi; Yeni Türkçe, Modern Türkçe. Lehçe, Şive, Ağız. Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türklerin günümüze kadar kullandığı alfabeler, dil bilimi. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygula | |
8. Week | Ses Bilgisi. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin hece yapısı, kelime vurgusu. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Birleşik kelimelerin yazılışı. | |
9. Week | Ses Bilgisi. Ses hadiseleri; ses türemesi, ses düşmesi, ünlü değişmesi, benzeşme. Türkçe kelimelerdeki başlıca ses uyumları. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. | |
10. Week | Anlam ve görevleri bakımından kelimeler. İsimler, zamirler. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. “Ki” bağlacı ve “ki” aitlik ekinin yazılışları. | |
11. Week | Y A R I Y I L İ Ç İ S I N A V I | |
12. Week | Anlam ve görevleri bakımından kelimeler. Sıfatlar, zarflar. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. İki nokta üst üste. | |
13. Week | Anlam ve görevleri bakımından kelimeler. Edatlar, fiilimsiler. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Mı, mi, mu, mü soru edatının yazılışı. | |
14. Week | Fiiller; fiil çekimleri, fiil kipleri, fiillerde kişi. Ek fiil. Yapılarına göre fiiller, yardımcı fiiller, birleşik fiiller. Sunum, şiir, deneme, kompozisyon, hikâye, gazete, dergi çalışmaları ve uygulamaları, kitap tanıtmaları. Da, de bağlacının yazılışı |
No | Program Requirements | Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Adequate knowledge of mathematics, science and related engineering disciplines; Ability to use theoretical and applied knowledge in these fields in complex engineering problems | ✔ | |||||
2 | Ability to identify, define, formulate and solve complex engineering problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods | ✔ | |||||
3 | Knowledge and awareness about the management, control, development and security/reliability of Information Technologies | ✔ | |||||
4 | Ability to design a complex system, process, device or product to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods | ✔ | |||||
5 | Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself | ✔ | |||||
6 | Ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or discipline-specific research topics | ✔ | |||||
7 | Ability to work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams; individual study skills | ✔ | |||||
8 | Ability to develop, select and use modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems encountered in engineering practice; Ability to use information technologies effectively | ✔ | |||||
9 | Knowledge of the effects of engineering practices on health, environment and safety in universal and social dimensions and the problems of the age reflected in the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions | ✔ | |||||
10 | Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing; knowledge of at least one foreign language; ability to write effective reports and understand written reports, to prepare design and production reports, to make effective presentations, to give and receive clear and understandable instructions | ✔ |
Program Requirements | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Güz Dönemi | |||
Responsible Personnel | Grup | Evaluation Method | Percentage |
---|---|---|---|
Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR | N.Ö | Vize | 40.00 |
Öğr. Gör. Nilgün BÜYÜKER GÜNGÖR | N.Ö | Final | 60.00 |
Toplam | 100.00 |