Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültür Değişmeleri TAR 112 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL YAŞAYANLAR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Toplumsal ve kültürel değişme süreçlerini Türk tarihi örneği üzerinden incelemek; Türk kimliğinin oluşmasında etkili olan faktörleri ortaya koymak.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Toplumsal ve kültürel değişme teorileri hakkında bilgi sahibi olur.
2 İçinde yaşadığı toplumun kültürel değişimine dair eleştirel ve tutarlı bir analiz yeteneği kazanır.
3 Kültürel değişime yol açan sosyo-ekonomik ve politik dinamikleri tespit eder.
4 Günümüz Türkiye’sinin kültürel değişim süreci ile önceki dönemlerde yaşanan süreç arasında ortaya çıkan konular ve yaşanan süreç arasında ortaya çıkan konular ve yaşanan sorunlar bağlamında karşılaştırmalar yapar.
5 Türk kültürünün İslam öncesi ve sonrası dönemini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
6 Türkiye’de ümmetten ulus devlete geçiş sürecini neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kültür, Kimlik, Kültürel değişme kavramları. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Toplumsal değişme kuramları. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Eski Türk devletlerinde kimlik ve kültür kavramları. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta İslam unsuru ve Türk kültürü. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Osmanlı Devleti’nde toplumsal sınıflar ve Osmanlı kimliği. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Modernleşme sürecinde Osmanlı toplumunda gündelik hayat ve kültürel kimlik. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta “Bir Osmanlı kimliği var mıydı?” Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Savaşlar ve göçlerin toplumsal ve kültürel değişime etkileri. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Milli Mücadele Dönemi toplumsal ve kültürel değişim. (Ümmet ve Millet Kavramları) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Erken Cumhuriyet Dönemi toplumsal ve kültürel değişim (Ulusçuluk, Medeni Hukuk, Kadın Hakları) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Erken Cumhuriyet Dönemi toplumsal ve kültürel değişim (Gündelik hayat, eğitim, sanat) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Kırsal-Kentsel ayrımı, iç göç ve kentlerdeki mekânsal değişimler. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Türkiye’de popüler ve arabesk kültür. Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 2 2 2 2 2 2
PY2 1 1 1 1 1 1
PY3 2 2 2 2 2 2
PY4 2 2 2 2 2 2
PY5 1 1 1 1 1 1
PY6 3 3 3 3 3 3
PY7 5 5 5 5 5 5
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 5 5 5 5 5 5
PY10 3 3 3 3 3 3
PY11 2 2 2 2 2 2
PY12 4 4 4 4 4 4
PY13 2 2 2 2 2 2
PY14 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Ankara: Bilgi Yayınevi, 1979.
  • Bozkurt Güvenç, Türk Kimliği – Kültür Tarihinin Kaynakları, Ankara: Remzi Kitabevi, 1996.
  • Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Ed. Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2010.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1,5 21
Diğer Faaliyetler 14 1,5 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0