Course Title | Code | Semester | L+U Hour | Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
Atatürk’s Principles and History of Turkish Revolution II | AIB102 | 2. Semester | 2 + 0 | 2.0 | 2.0 |
Prerequisites | None |
Language of Instruction | Turkish |
Course Level | Undergraduate |
Course Type | |
Mode of delivery | |
Course Coordinator |
Lecturer Tuğba AŞAN |
Instructors |
Tuğba AŞAN |
Assistants | |
Goals | 1) It descends to the historical roots of the Turkish revolution and consciously gains the Atatürk's revolutions. 2) It possesses the state and the nation with the power it has obtained from Turkish history and the Turkish national struggle. 3) The President recognizes the internal and external threats towards the secular and the Turkish nation, and becomes alert to these threats. 4) Having recognized his country, his country and nation, he has a present that produces appropriate policies. |
Course Content | Revolutions in the political arena, political parties and the trials of multi-party political life, revolutions in the field of law, regulation of social life, innovations made in the economic arena. Turkish foreign policy in 1923-1938 period, Turkish foreign policy after Atatürk, Principles of Turkish Revolution (Republicanism, Populism, Secularism, Revolutionism, Statism, Nationalism), complementary principles. |
Learning Outcomes |
- Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. - Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. |
Week | Topics | Learning Methods |
---|---|---|
1. Week | Before the Republic: The necessity of reading the Atatürk Principles and History of Revolution lesson, -The concept of İnkılâp and Atatürk | Verbal Expression |
2. Week | Cumhuriyete Yönelik Tehditler | Verbal Expression |
3. Week | Milliyetçilik: -Atatürk’ün tarih ve dil anlayışı; -Atatürk’e göre Türk milli eğitimin esasları; -Atatürk’ün millet ve kültür anlayışı. | Verbal Expression |
4. Week | Laiklik: -Halifelik ve halifeliğin kaldırılması; -Tekke ve zaviyelerin kaldırılması; -Atatürk ve din; -Laiklik. | Verbal Expression |
5. Week | Halkçılık: -Sosyal alandaki inkılâplar; -Halkçılık. | Verbal Expression |
6. Week | Devletçilik: -İktisadi alandaki inkılâplar (İzmir İktisat Kongresi ve kararları) | |
7. Week | İnkılâpçılık: -Hukuki alanda yapılan inkılâplar; -Anayasa hareketleri; -İnkılâpçılık | Verbal Expression |
8. Week | Dış politika: -Mustafa Kemal Atatürk’ün dış politika esasları | Verbal Expression |
9. Week | Dış politika: -Mustafa Kemal Atatürk’ün dış politika esasları; -Lozan’ın bıraktığı meselelerin çözümü. | Verbal Expression |
10. Week | Milletlerarası birlikler: -Milletler cemiyetinin kuruluşu; -Balkan antantı; -Sadabat paktı. | Verbal Expression |
11. Week | II. Dünya savaşı öncesinde Türkiye Avrupa münasebetleri | Verbal Expression |
12. Week | II. Dünya savaşı sonrası Türkiye | Verbal Expression |
13. Week | Kıbrıs meselesi ve Türk Yunan ilişkileri | Verbal Expression |
14. Week | Türkiye’ye yönelik tehditler: -Atatürk ilke ve inkılâplarına yönelik tehditler; -Üniter devlet yapısına yönelik tehditler. | Verbal Expression |
Atatürk, (Komutan, Devrimci ve Devlet Adamı Yönleriyle), Genel Kurmay A.T.ve S.E. Başkanlığı Yayınları, Ankara 1980. |
Program Requirements | Contribution Level | DK1 | DK2 | Measurement Method |
---|---|---|---|---|
PY2 | 5 | 5 | 5 | - |
PY4 | 5 | 5 | 5 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Course's Level of contribution | None | Very Low | Low | Fair | High | Very High |
Method of assessment/evaluation | Written exam | Oral Exams | Assignment/Project | Laboratory work | Presentation/Seminar |