Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Politikaları RTS208 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fatma GÜRSES
Dersi Verenler Prof. Dr. Fatma GÜRSES
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu derste medyanın hem endüstri, hem de ürün/içerik olarak nasıl “düzenlendiği” sorusu, ekonomi politik bir yaklaşımla ele alınacaktır. Ders boyunca çağdaş kapitalist toplumlarda medya politikalarının gelişimi, dünyadan örneklerle sunulacaktır.
Dersin İçeriği Medya ve politika ilişkisi, medyada yapım ve üretim süreçlerine etki eden politika ve ekonomik faktörler, medya politikalarının küresel aktörler, medyanın dönüşümü, yen medya politikaları konuları işlenmektedir.
Ders Öğrenme Kazanımları - Geçmişten günümüze kitle iletişim ve medyanın gelişimine bilir.
- Küresel medya aktörlerinin ve düzenini bilir.
- Medya, politika ve ekonomik güç odakları ilişkisini değerlendirir.
- Medyada yapım ve üretim süreçlerinin genel işleyişi konusunda eleştirel bir bakış açısı kazanır.
- Yeni medya politikalarını değerlendirir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgilendirme. Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Ekonomi politik düşüncenin gelişimi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım
3. Hafta Medya endüstrisinin ve medyanın ürettiği metaların özgül yanları. Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma
4. Hafta 1800’lerden günümüze medyanın endüstrileşme süreci ve politikalar. 19. yüzyıldan günümüze kitle iletişimi. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma
5. Hafta 1970’lerin krizi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım
6. Hafta Neoliberal ekonomi politikaları ve medya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Ders Saati
7. Hafta İleri kapitalist ülkelerde medya endüstrileri Sözel Anlatım Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize Ders Saati Uygulama
9. Hafta Küresel Medya Şebekesi Sözel Anlatım Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Büyük şirket ABD’de medya politikaları Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
11. Hafta Öğrenci sunumları. Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati
12. Hafta Öğrenci sunumları. Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
13. Hafta Öğrenci sunumları. Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım
14. Hafta Öğrenci sunumları. Görsel Sunum Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati
15. Hafta Final Ders Saati Uygulama
Kaynaklar
Postman, Neil. (2004), Televizyon: Öldüren Eğlence
Disiplinlerarası Medya Okumaları (2021), Ütopya Yayınevi
McChesney, Robert W., (2006), 21. Yüzyılda İletişim Politikaları Medyanın Sorunu, (çev. Çiğdem Çimanlı, Emel Coşkun, Erdoğan Usta)
“Sinema, Bellek, Politika: Toplumsal Cinsiyet Bağlamında “Noble” Film Analizi”, Disiplinlerarası Medya Okumaları, Ütopya Yayınevi
“Demokratik Toplum ve Araştırmacı Gazetecilik: Amerika Birleşik Devletleri’nden Örnekler”, eKurgu İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16. Communication in the Millennium Özel Sayısı, Cilt:26 Sayı:3, Ekim, ss.179-203, ISSN-1309-3487.
“Kadın Cinayetlerinin Haber Söylemi: Münevver Karabulut ve Özgecan Aslan Haberleri Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 72, No. 3, ss. 541–568, ISSN 0378-2921.
“Amerika’da Karşı Kültür Hareketi ve Toplumsal Hafızanın Kültürel Genetik Şifresi: Rock Müzik (1960-1980)”, Kültürel Belleğe Yolculuk, Nilgün Gürkan Pazarcı Der.), ss. 167-231, Epos Yayınları, Ankara, ISBN: 978-605-4822-42-3.
“Trump ve Diğerleri: Türk Yazılı Basınında 2016 ABD Başkanlık Seçimleri”, Disiplinlerarası Medya Okumaları, Ütopya Yayınevi, Kasım, Ankara. Adaklı, Gülseren (2006)
Alemdar Korkmaz. (1999) Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Ölçme Yöntemi
PY1 3 3 3 3 3 3 40,60
PY2 3 3 3 3 3 3 40,60
PY3 3 3 3 3 3 3 40,60
PY4 3 3 3 3 3 3 40,60
PY5 3 3 3 3 3 3 40,60
PY6 3 3 3 3 3 3 40,60
PY7 3 3 3 3 3 3 40,60
PY8 3 3 3 3 3 3 40,60
PY9 3 3 3 3 3 3 40,60
PY10 3 3 3 3 3 3 40,60
PY11 3 3 3 3 3 3 40,60
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 12 4 48
Ödev 2 10 3 30
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0