Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sözlü Tarih ve Belgesel Film | STV632 | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Prof. Dr. Fatma GÜRSES |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sözlü tarih yöntemini öğrenmek ve erken dönem avangard belgesellerden sosyal medya filmlerine uzanan geniş bir perspektifte, belgeselin hayatla ve gerçeklikle ilişkisine odaklanarak, bilgilendirici ve güncel bir şekilde belgeselin önemini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, tarihsel olarak önemli belgesel filmler ve yerleşik söylemler ile belgeselin son zamanlarda popüler bir eğlenme tarzı ve söylem mekanizması olarak yeniden canlanması incelenecek, sözlü tarih metodunun belgeselde nasıl kullanılabileceği açıklanacaktır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sözlü tarih metodunu kavrar. Belgesel sinemanın anahtar kavramlarını analiz eder. Belgesel ile sosyal, kültürel, politik, ekonomik ve teknolojik dönüşümler arasındaki yakın ilişkiyi çözümler. - Sözlü tarihin belgesel filmlerde nasıl kullanıldığını analiz eder. Belgesel ile kurmaca film arasındaki benzerlikleri ve zıtlıkları karşılaştırır. Farklı dönemlerden ve tarzlardan belgeselleri bağlamları içinde eleştirel bir bakışla inceler. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi. | Araştırma Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Sözlü tarih nedir? Nasıl yapılır? Teorik Çerçeve | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
3. Hafta | Dijital hikâye ve sözlü tarih ilişkisi. | Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
4. Hafta | Belgesel üzerine genel bilgi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım |
5. Hafta | Belgesel türleri /alt türler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma |
6. Hafta | Etnografik film | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Ders Saati |
7. Hafta | Belgesel, Sinema ve Sözlü Tarih İlişkisi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım |
8. Hafta | VİZE | Araştırma Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
9. Hafta | Sözlü tarih uygulamalarının izlenmesi ve değerlendirmeler, tartışmalar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati Araştırma |
10. Hafta | Sözlü tarih metoduyla yapılmış tv programlarının konuşma, görüşme, belgesel program türleri örnekleri izlenip tartışılması. | Ders Saati Sözel Anlatım Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Sözlü tarih görüşme konularının belirlenmesi. | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma |
12. Hafta | Görüşme yöntemi ve soru tasarımları. | Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Sözlü tarih görüşmelerinin değerlendirilmesi. | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Araştırma |
14. Hafta | Proje sunumları ve tartışma. | Sözel Anlatım Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
15. Hafta | Finaller | Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
Stephen Caunce, Sözlü Tarih ve Yerel tarihçi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001. |
Carr, Edward Hallet, (1993) Tarih Nedir ?, İstanbul: İletişim Yayınları. |
Thompson, Paul (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları. |
Assmann, Jan. 2001. Kültürel Bellek, Ayrıntı Yayınları. |
Tan, Mine (der)2002. Anneanne Sırlarını Eskitmiş Aynalar Kolektif .İstanbul: Çizi yazıları. |
Nora, Pierre. 2006. Hafıza Mekanları, Dost Kitabevi Yayınları |
Perks, Roberts vd.1998. The Oral History Reader.Routledge. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY7 | 5 | 5 | 5 | 40,60,40,60,40,60 |
PY8 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY9 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY10 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY11 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sözel Anlatım | 2 | 1 | 2 |
Görsel Sunum | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 10 | 5 | 50 |
Ödev 2 | 10 | 5 | 50 |
Kısa Sınav 1 | 10 | 5 | 50 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 204 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8,0 |