Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oğuz Türkçesinin Gelişimi TDE673 3 + 0 3,0 7,5
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Sözlü Sunum
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET HAZAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Eski Oğuz Türkçesinin oluşumu ve kaynakları hakkında bilgi vermek. Karışık dilli metin örnekleri üzerinde karışık dilliliği kavratmak.
Dersin İçeriği 1. Eski Oğuz Türkçesinin oluşumunun tartışılması ve buna bağlı olarak edinilen bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazandırır. 2. Eski Oğuz Türkçesinin oluşum aşamalarını değerlendirme, kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazandırır. 3. Eski Oğuz Türkçesinin oluşum aşamalarındaki sınırları çizebilme, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazandırır. 4. Eski Oğuz Türkçesindeki karışık dilliliğin incelenmesi ile ilgili bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazandırır. 5. Eski Oğuz Türkçesinin dilbilgisel özellikleri hakkındaki bilgileri özümseme, bu konuda derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde eder. 6. Eski Oğuz Türkçesini tanıyabilme ve Türk Dünyasının ses, şekil ve cümleleri ile karşılaştırmalı çalışmalar, analizler yaparak bütüncül bakabilme becerisi kazandırır. 7. Eski Oğuz Türkçesinin metinlerini tanıtmak, edinilen bilgilerle kültürel unsurları ulusala ve evrensele kazandırma, yeni ve güncel üretimlere hazırlayabilme becerisi kazandırır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
- Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
- Eski Türk Edebiyatının aruz, kafiye, nazım şekilleri konularında bilgi edinir. Bu edebiyatın dönemlerini, şairlerini ve bu şairlerin eserlerini bilir. Eserleri Arap harfli olarak okuyup anlamaya çalışır.
- Yeni Türk Edebiyatı tarihinde yer alan dönemlerin temel özelliklerini tespit eder, dönemde rol oynayan yeni formları ve temaları, yeni edebî dili ve imgeciliği, yeni yazar-metin-okur ilişkilerini ortaya koyar; eskisi ile kıyaslar ve sonrasına etkilerini belirler.
- Geçmişten günümüze klasik ve Modern edebiyat akımlarını tanır ve akımların anlatım biçimleri üzerindeki etkilerini değerlendirir.
- Bir metnin nasıl çözümleneceği konusunda algılama, eleştirme, düşünme ve fikir yürütme yeteneğini geliştirir.
- Türk Halk Edebiyatı içerisinde anlatmaya dayalı türler ile ilgili metinlere ulaşma ve bilgi sahibi olur.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
- Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk dili ve edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir.
- Tarihî ve çağdaş Türk lehçelerinin yazıldığı alfabeleri bilir, bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dil bilim ve dil bilgisi incelemeleri yapabilir.
- Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini edinir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Oğuz Türkçesinin VI. – IX yüzyıllar arasında gelişimi
2. Hafta Ses özellikleri
3. Hafta Şekil özellikleri
4. Hafta IX-XI, XII yüzyıllar arasında Oğuzcanın gelişimi
5. Hafta Ses özellikleri
6. Hafta Şekil özellikleri
7. Hafta XI – XIII yüzyıllarda Oğuzca
8. Hafta Harezm Bölgesinde Oğuzca
9. Hafta Arasınav
10. Hafta XIII - XV. Yüzyıllarda Oğuzca ve Anadolu’da Türk yazı dilinin kuruluşu
11. Hafta Selçuklu dönemi Türkçesi
12. Hafta Beylikler döneminde Oğuzca
13. Hafta Osmanlı Türkçesi dönemi
14. Hafta Türkiye Türkçesi dönemi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer