Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkolojinin Meseleleri TDE670 3 + 0 3,0 7,5
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Sözlü Sunum
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET HAZAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Türklük biliminin temel sorunlarını tartışmak.
Dersin İçeriği 1) Türk dilinin yaşı ile ilgilenir. 2) Tarihi ve çağdaş lehçelere değinir. 3) Alfabe meselesine değinir. 4) Dil, lehçe, ağız, yazı dilini açıklar. 5) Tehlike altındaki Türk dillerinim araştırır. 6) Uzak ve yakın lehçeleri inceler. 7) Uzun ünlü meselesini tartışır.
Ders Öğrenme Kazanımları - Türk dilinin yaşı meselesini öğrenir.
- Alfabe meselelerini öğretir.
- Dil, lehçe, ağız ve yazı dili tanımlar.
- Tarihi lehçeleri açıklar.
- Yaşayan Lehçeleri açıklar.
- Tehlike altındaki Türk diyalektlerini bildirir.
- Uzak lehçeleri tanıtır.
- Yakın lehçeleri tanıtır.
- Ortak alfabe ve dil meselesini anlatır.
- Proto Türk dilinin ortak kelime köklerini verir.
- Uzun ünlü tartışması hakkında bilgi verir.
- Lehçe aktarma sorunlarına değinir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Türk dilinin yaşı meselesi
2. Hafta Alfabe meseleleri
3. Hafta Dil, lehçe, ağız ve yazı dili tanımı
4. Hafta Tarihi lehçeler
5. Hafta Yaşayan Lehçeler
6. Hafta Tehlike altındaki Türk diyalektleri
7. Hafta Arasınav
8. Hafta Uzak lehçeler
9. Hafta Yakın lehçeler
10. Hafta Ortak alfabe ve dil meselesi
11. Hafta Proto Türk dilinin ortak kelime kökleri
12. Hafta Uzun ünlü tartışması
13. Hafta Lehçe aktarma sorunları
14. Hafta Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Musaoğlu, Mehman (2002), Türkolojinin Çeşitli Sorunları Üzerine Makaleler – İncelemeler, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı yayını, Kültür Eserleri Dizisi, Dizi no: 369, XIII+320 sayfa. Diğer Kaynaklar Sertkaya, Osman F. (1989). “Türkolojide Eleştiri Sorunları” Üzerine. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı - Belleten , 33 (1985) , 137-189 . Hazai, György (2015). “Türkolojinin Bugünkü Sorunları”. Prof. Dr. György Hazai’nin 14 Haziran 2015 tarihli Türkiye Bilimler Akademisindeki Konferansı. Akın, Cüneyt (2019). Türk Dilinin Çağdaş Sorunları ve Çözüm Önerileri, Ankara: Kesit Yayınları, 170 sayfa.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 4
Dersin AKTS Kredisi 7,5