Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Öğretimi | SNÖ302 | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Şükran CALP |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Şükran CALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı hakkında biraz düşünmelerini ve değerlendirmelerini sağlamak, ders kapsamında farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrenme etkinliklerini planlamak, uygulamak ve değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Dersin genel tanıtımı, Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları ve temel özellikleri, Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler, Sosyal Bilgilerde okuryazarlık, Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersinde temel temalar, Sosyal Bilgiler dersinde konular, Sosyal Bilgiler dersinin ilköğretimdeki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir?, MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri; kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı, kavram karikatürleri, grafik gösterimler, modül hazırlama, çoklu zeka kuramı, proje tabanlı öğrenme yaklaşımı, probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, alan gezisi, sanal alan gezisi, sözlü tarih yöntemi, istasyon tekniği, altı düşünme şapka tekniği, Sosyal Bilgiler dersinde fikir geliştirme tekniği. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sosyal Bilgiler dersinin özelliklerini açıklar. - Sosyal Bilgiler dersi ve müfredatını değerlendirir - Sosyal Bilgiler öğretiminin özelliklerini açıklar. - Sosyal Bilgiler öğretim programı ve ilkokul 4. sınıf çocuklarının gelişim özelliklerine uygun yaratıcı öğretim etkinlikleri geliştirir - Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin demokratik ve etkili vatandaş olmalarını sağlamak için farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanır. - Sosyal Bilgiler dersi için hazırladığı yaratıcı öğrenme etkinliklerini gerçek sınıf ortamında uygular. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Dersin genel tanıtımı | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum |
2. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçları, temel özellikleri ve kazanımlar | Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Ders Saati Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
3. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinde temel beceriler ve okuryazarlık alanları | Diğer Faaliyetler Araştırma Görsel Sunum Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Sözel Anlatım |
4. Hafta | Sosyal Bilgiler çalışma alanı ve organizasyonu, Sosyal Bilgiler dersindeki temel temalar ve konular | Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Araştırma |
5. Hafta | Sosyal Bilgiler dersinin ilkokuldaki yeri, Sosyal Bilgiler öğretimi nedir ve neden gereklidir? | Sözel Anlatım Uygulama Görsel Sunum Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | MEB tarafından hazırlanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve kökenleri, yapılandırmacılık yaklaşımı | Araştırma Diğer Faaliyetler Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Kavram öğretimi, kavram haritaları ve kullanımı | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
8. Hafta | Vize | |
9. Hafta | Konsept karikatürler, grafik gösterimler, modül | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati |
10. Hafta | Çoklu zeka teorisi | Ders Saati Sözel Anlatım Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Proje tabanlı öğrenme, problem tabanlı öğrenme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati |
12. Hafta | Alan gezisi, sanal alan gezisi | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | İstasyon yöntemi ve fikir geliştirme yöntemi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Görsel Sunum |
14. Hafta | Genel tekrar ve final sınavı |
Banks, JA ve CA McGee Banks (Ambrose A. Clegg, Jr.'ın katkılarıyla). (1999). Sosyal bilgiler için öğretim stratejileri: karar verme ve vatandaş eylemi (beşinci baskı). New York: Longman. |
Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Dağıtım Yayın Dağıtım. |
Benscoter, D. (2002). Çocukların karşı koyamadığı sosyal bilgiler etkinlikleri!. New York: Skolastik Profesyonel Kitaplar. |
Jarolimek, J. (1990). İlköğretimde sosyal bilgiler (8. baskı). New York: McMillan. |
Parker, Tuvalet (2008). İlköğretimde sosyal bilgiler (MyEducationLab ile) (13. baskı). Pearson Prentice Salonu. |
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğretimi ve Öğretim: Kurandan Uygulamaya(Geliştirilmiş 14. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. |
Welton, DA ve JT Mallan. (1992). Sosyal bilgiler öğretiminde çocuklar ve dünya stratejileri (dördüncü baskı). Boston: Houghton Mifflin Şirketi. |
Metin | Ders Kitabı |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY6 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY7 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
PY8 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 1 | 3 | 3 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 22 | 22 |
Diğer Faaliyetler | 3 | 3,5 | 10,5 |
Sözel Anlatım | 4 | 10 | 40 |
Görsel Sunum | 10 | 4 | 40 |
Uygulama | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 127,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |