Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TDB122 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Öğr. Gör. Hilal ZENGİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere, anlama ve ifade etmeyle ilgili temel beceriler kazandırmak, edebi metinleri okuma ve çözümleme pratiği sağlamak, proje yazmak ya da sunu hazırlamada yararlı olacak kompozisyon yöntemlerini öğretmektir. Dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları - Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak planı uygulama becerisi kazandırma
- Sözlü ve yazılı anlatımda kelime ve kelime gruplarını etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırma
- Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemini kavratabilme,
- Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemlerini uygulama becerisi kazandırma,
- Yazılı anlatım türlerinin belirleyici özelliklerini öğrenme, türlerin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilme
- Öğrencilere yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilme
- Türkçenin dünyanın sayılı büyük dillerinden biri olduğunu ve bu dille büyük eserler verildiğini örnekleriyle kavratabilme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Güzel konuşma ve yazma. Kompozisyon kavramının tanımlanması ve yazı bütünlüğünü sağlama yöntemleri. Etkili konuşma, etkili konuşma nasıl yapılır? İyi konuşmanın nitelikleri
2. Hafta Sözlü kompozisyon doğru tonlama, Türkçenin seslerinin doğru çıkarılışı, söyleyiş kusurlarını düzeltme, vurgu, durak, ulama
3. Hafta Sözlü kompozisyon türleri: Seminer, panel, konferans, münazara vs.
4. Hafta Hitabet uygulamaları
5. Hafta Yazılı kompozisyon türleri: şiir, hikâye, roman, tiyatro
6. Hafta Yazılı kompozisyon türleri: Deneme, eleştiri, fıkra, röportaj vs
7. Hafta Bilimsel araştırma yöntemleri. Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması. Rapor ve tutanak hazırlama
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi. Kaynak gösterme ve dipnot yazma
10. Hafta Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi
11. Hafta Dil yanlışları, anlatım bozuklukları
12. Hafta Güzel ifadenin özellikleri, Anlatım bozukluğuna dair çalışmalar
13. Hafta Cümle unsurları, cümle tahlili ve uygulaması
14. Hafta Cümle unsurları, cümle tahlili ve uygulaması
Kaynaklar
· Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil I-II-III, TDK Yayınları, Ankara 1998. · Prof. Dr. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, ,Bayrak Yayınları, İstanbul 2006. · Prof. Dr. Gürer Gülsevin, Doç. Dr. Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara 2006. · Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 58
Dersin AKTS Kredisi 2,0