Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili II | TDB122 | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler |
Öğr. Gör. Hilal ZENGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilere, anlama ve ifade etmeyle ilgili temel beceriler kazandırmak, edebi metinleri okuma ve çözümleme pratiği sağlamak, proje yazmak ya da sunu hazırlamada yararlı olacak kompozisyon yöntemlerini öğretmektir. Dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek. |
Dersin İçeriği | |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak planı uygulama becerisi kazandırma - Sözlü ve yazılı anlatımda kelime ve kelime gruplarını etkin bir şekilde kullanma becerisi kazandırma - Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemini kavratabilme, - Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemlerini uygulama becerisi kazandırma, - Yazılı anlatım türlerinin belirleyici özelliklerini öğrenme, türlerin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilme - Öğrencilere yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilme - Türkçenin dünyanın sayılı büyük dillerinden biri olduğunu ve bu dille büyük eserler verildiğini örnekleriyle kavratabilme |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Güzel konuşma ve yazma. Kompozisyon kavramının tanımlanması ve yazı bütünlüğünü sağlama yöntemleri. Etkili konuşma, etkili konuşma nasıl yapılır? İyi konuşmanın nitelikleri | |
2. Hafta | Sözlü kompozisyon doğru tonlama, Türkçenin seslerinin doğru çıkarılışı, söyleyiş kusurlarını düzeltme, vurgu, durak, ulama | |
3. Hafta | Sözlü kompozisyon türleri: Seminer, panel, konferans, münazara vs. | |
4. Hafta | Hitabet uygulamaları | |
5. Hafta | Yazılı kompozisyon türleri: şiir, hikâye, roman, tiyatro | |
6. Hafta | Yazılı kompozisyon türleri: Deneme, eleştiri, fıkra, röportaj vs | |
7. Hafta | Bilimsel araştırma yöntemleri. Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması. Rapor ve tutanak hazırlama | |
8. Hafta | Ara sınav | |
9. Hafta | Araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi. Kaynak gösterme ve dipnot yazma | |
10. Hafta | Edebiyat ve düşünce dünyası ile ilgili eserlerin okunup incelenmesi | |
11. Hafta | Dil yanlışları, anlatım bozuklukları | |
12. Hafta | Güzel ifadenin özellikleri, Anlatım bozukluğuna dair çalışmalar | |
13. Hafta | Cümle unsurları, cümle tahlili ve uygulaması | |
14. Hafta | Cümle unsurları, cümle tahlili ve uygulaması |
· Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil I-II-III, TDK Yayınları, Ankara 1998. · Prof. Dr. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, ,Bayrak Yayınları, İstanbul 2006. · Prof. Dr. Gürer Gülsevin, Doç. Dr. Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara 2006. · Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2008. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Ödev 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 58 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2,0 |