Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I TDB121 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Her öğrenciye, dil-düşünce ilişkisini dil ve birey, dil ve toplum, dil ve kültür gibi çeşitli boyutlarıyla değerlendirerek her öğrencinin bu ilişkinin gerçekte ne kadar önemli olduğunu kavramasını sağlamak ve anadili bilincine sahip gençler yetiştirmek. Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları - Dil-düşünce ilişkisinin dil ve birey, dil ve toplum üzerindeki etkisini kavrayabilmek
- Dil ve kültür ilişkisini çeşitli boyutlarıyla değerlendirerek dilin kültür aktarımındaki önemini kavrayabilmek
- Dilin iletişimdeki önemini kavrayarak işlevini değerlendirebilmek
- Dünya üzerindeki dil ailelerinin temel özelliklerini öğrenip Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri hakkında fikir yürütebilme
- Türkçenin ses özelliklerini kavrayıp sesin dil yapısı üzerindeki etkisini analiz edebilme
- Türkçenin şekil özelliklerini kavrayabilme
- Türkçenin ses ve şekil özelliklerini okuduğu metinler üzerinde tahlil edebilme
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
0. Hafta Ara Sınav
1. Hafta Dersin amacının ve kaynaklarının tanıtılması. Dil nedir? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi
2. Hafta Dil kültür ilişkisi, dil ve iletişim, dillerin doğuşu
3. Hafta Yapı ve köken bakımından diller, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
4. Hafta Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri
5. Hafta Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri
6. Hafta Cumhuriyet devri dil çalışmalarının özetlenmesi. Türkçe hakkında güncel bilgiler
7. Hafta Ses bilgisi. Türkçede sesler ve sınıflandırılması.
9. Hafta Türkçe kelimelerin ses özellikleri
10. Hafta Türkiye Türkçesindeki ses olayları
11. Hafta Biçim bilgisi: Kökler, yapım ve çekim ekleri
12. Hafta İmla kuralları, noktalama işaretleri
13. Hafta İmla ve noktalama uygulamaları, Dilekçe ve öz geçmiş yazımı
14. Hafta Edebi metinlerin okunup değerlendirilmesi, Türk ve dünya edebiyatından seçme şiir ve öyküler
Kaynaklar
· Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil I-II-III, TDK Yayınları, Ankara 1998. · Prof. Dr. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, ,Bayrak Yayınları, İstanbul 2006. · Prof. Dr. Gürer Gülsevin, Doç. Dr. Erdoğan Boz, Türkçenin Çağdaş Sorunları, Gazi Kitabevi, Ankara 2006. · Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 58
Dersin AKTS Kredisi 2,0