Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biçimbilim (Morphology) CER310 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Fehmi ALTIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Verilen bir konunun araştırması ve sunumudur Biçim bilimi (Morfoloji) Modern Dilbilimin alt alanı olan Biçimbilim, bir dilin anlam taşıyan en küçük parçalarının (Biçimbirim, Morfem) araştırmasını yapar Biçimbirimler farklı biçimlerde kullanılır, anlam ayırıcı en küçük birimlerden (fonem) oluşur ve bunların kelimelerini oluşturur Biçimbirim kelimelerin iç yapısındaki dil olgularına ilişkin kurallarla ilgilenir
Dersin İçeriği Biçimbilim nedir?
Ders Öğrenme Kazanımları - Öğrencinin doğru düşünme ve yorum yapma yeteneği gelişecek
- Öğrenci Biçimbilim ile ilgili temel bilgiler kazanacaktır
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Biçimbilim nedir? Biçim bilgisinde temel birim, biçimbirim (morfem)dir, dilbiliminde yeri.
2. Hafta Gramer Kategorileri: İsimler ve fiillerin içinde bulundukları durumlar.
3. Hafta Fiillerin gramer kategorileri: Kip, zaman, şahıs, vasıf ve hal kategorileri
4. Hafta Yardımcı sesler, Kelime türetme yolları, Yapım ekleri
5. Hafta Anlam veya Görev bakımından kelimeler: İsimler, Fiiller ve Edatlar.
6. Hafta İsim Çekim Ekleri, Sıfatlar, Zarflar, Zamirler
7. Hafta Edatlar ve Bağlaçlar: Cümle içinde kullanımları
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Yapılarına göre fiiller ve ek fiiller
10. Hafta Şahıs Ekleri, Şekil ve Zaman Ekleri
11. Hafta Fiilimsilerin Özellikleri ve Çeşitleri
12. Hafta İsim Fiiller ve Sıfat Fiillerin kullanımı
13. Hafta Zarf Fiiller (Ulaçlar – Bağ fiilleri) kullanım alanları
14. Hafta Yapı bakımından cümleler: Basit, Bileşik, İlgi, Bağlı, Sıralı, “ki” cümleler gibi.
Kaynaklar
AKSAN, Doğan, En Eski Türkçenin İzlerinde, Simurg Yay., İstanbul 2000
BANGUOĞLU, Tahsin, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara 1998
BİLGİN, Muhittin, Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Ankara 2002
DEMİR, Tufan, Türkçe Dil bilgisi, Kurmay Yayınları, Ankara 2005
EDİSKUN, Haydar, Türk Dil bilgisi, Remzi Kitabevi, (10. Basım) İstanbul 2005
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 Ölçme Yöntemi
PY1 4 0 0 -
PY2 4 0 0 -
PY3 5 0 0 -
PY4 3 0 0 -
PY5 4 0 0 -
PY6 4 0 0 -
PY7 4 0 0 -
PY8 4 0 0 -
PY9 4 0 0 -
PY10 5 0 0 -
PY11 4 0 0 -
PY12 4 0 0 -
PY13 5 0 0 -
PY14 4 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 4 56
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0