Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anlambilime Giriş (Semantics) CER309 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Fehmi ALTIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Anlambilimin öğrenciye öğretirken, beş duyu algısının veya dilbilgisel yapının öbür yüzüdür. Anlamın başlıca iki kaynağından birisini; varlığı aracısız ve doğrudan doğruya gerçeklik göstergeleri ( iconic signs) kullanarak belirten beş duyu; diğerini ise, varlığı saymaca göstergeler (symbolic signs) veya iğretilemeli göstergelerle (metaphoric signs) belirten dil anlayışı oluşturduğunu kavramasını ve bu konuda çalışma yapma becerisini kazandırır.
Dersin İçeriği Genel Anlam Bilim, Özel Anlam Bilimi Anlam Bilgisi, Sözcük Anlam Bilimi, Tümce Anlam Bilimi
Ders Öğrenme Kazanımları - Anlambilimi üzerine öğrencinin doğru düşünme ve yorum yapma yeteneği gelişecek ve öğrenci Anlambilimi ile ilgili temel bilgiler kazanacaktır
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Anlambilimi dersin önemi ve Anlam, beş duyu algısının veya dilbilgisel yapının öbür yüzü olduğunu öğrenmek.
2. Hafta Genel Anlam Bilim, Özel Anlam Bilimi Anlam Bilgisi
3. Hafta Anlam değişmeleri ve nedenleri: Daralma, Genişleme, Başka Anlama geçiş,
4. Hafta Tabu Söz, Tabunun Türleri, eksiltme ve abartma
5. Hafta Anlam Biliminin Geçmişi: Dalları ve İlgili olduğu alanlar.
6. Hafta Sözcük Anlam Bilimi, Tümce Anlam Bilimi ve Genel Anlam Bilimi
7. Hafta Metin dilbilim: Bağlaşıklık, Eksilti, Değiştirim
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Bağlam (ve metin öğeleri) ve Metin Yapıları
10. Hafta Gönderim: Genel anlamda gönderim
11. Hafta Gösterge olarak sözcükler
12. Hafta Sözcükler arasındaki yapısal ilişkiler
13. Hafta Sentaks, Semantik, Pragmatik
14. Hafta Anlama, Belirsizlik, Çok Anlamlılık ve “Anlama” Kavramının Çözülmesi.
Kaynaklar
HALLIDAY, M.A.K. ve RUQAĠYA Hasan, Cohesion in English, Longman Group UK Limited, Londra 1976
UZUN, Leyla Subaşı, Orhon Yazıtlarının Metin dilbilimsel Yapısı, Simurg Yayınları, Ankara 1995.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 -
PY2 3 0 -
PY3 4 0 -
PY4 3 0 -
PY5 4 0 -
PY6 4 0 -
PY7 5 0 -
PY8 5 0 -
PY9 4 0 -
PY10 5 0 -
PY11 4 0 -
PY12 5 0 -
PY13 5 0 -
PY14 4 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 4 56
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 4,0