Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anlambilime Giriş (Semantics) | CER309 | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım |
Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Semra YILMAZ |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Fehmi ALTIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anlambilimin öğrenciye öğretirken, beş duyu algısının veya dilbilgisel yapının öbür yüzüdür. Anlamın başlıca iki kaynağından birisini; varlığı aracısız ve doğrudan doğruya gerçeklik göstergeleri ( iconic signs) kullanarak belirten beş duyu; diğerini ise, varlığı saymaca göstergeler (symbolic signs) veya iğretilemeli göstergelerle (metaphoric signs) belirten dil anlayışı oluşturduğunu kavramasını ve bu konuda çalışma yapma becerisini kazandırır. |
Dersin İçeriği | Genel Anlam Bilim, Özel Anlam Bilimi Anlam Bilgisi, Sözcük Anlam Bilimi, Tümce Anlam Bilimi |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Anlambilimi üzerine öğrencinin doğru düşünme ve yorum yapma yeteneği gelişecek ve öğrenci Anlambilimi ile ilgili temel bilgiler kazanacaktır |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Anlambilimi dersin önemi ve Anlam, beş duyu algısının veya dilbilgisel yapının öbür yüzü olduğunu öğrenmek. | |
2. Hafta | Genel Anlam Bilim, Özel Anlam Bilimi Anlam Bilgisi | |
3. Hafta | Anlam değişmeleri ve nedenleri: Daralma, Genişleme, Başka Anlama geçiş, | |
4. Hafta | Tabu Söz, Tabunun Türleri, eksiltme ve abartma | |
5. Hafta | Anlam Biliminin Geçmişi: Dalları ve İlgili olduğu alanlar. | |
6. Hafta | Sözcük Anlam Bilimi, Tümce Anlam Bilimi ve Genel Anlam Bilimi | |
7. Hafta | Metin dilbilim: Bağlaşıklık, Eksilti, Değiştirim | |
8. Hafta | Arasınav | |
9. Hafta | Bağlam (ve metin öğeleri) ve Metin Yapıları | |
10. Hafta | Gönderim: Genel anlamda gönderim | |
11. Hafta | Gösterge olarak sözcükler | |
12. Hafta | Sözcükler arasındaki yapısal ilişkiler | |
13. Hafta | Sentaks, Semantik, Pragmatik | |
14. Hafta | Anlama, Belirsizlik, Çok Anlamlılık ve “Anlama” Kavramının Çözülmesi. |
HALLIDAY, M.A.K. ve RUQAĠYA Hasan, Cohesion in English, Longman Group UK Limited, Londra 1976 |
UZUN, Leyla Subaşı, Orhon Yazıtlarının Metin dilbilimsel Yapısı, Simurg Yayınları, Ankara 1995. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | - |
PY2 | 3 | 0 | - |
PY3 | 4 | 0 | - |
PY4 | 3 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | - |
PY6 | 4 | 0 | - |
PY7 | 5 | 0 | - |
PY8 | 5 | 0 | - |
PY9 | 4 | 0 | - |
PY10 | 5 | 0 | - |
PY11 | 4 | 0 | - |
PY12 | 5 | 0 | - |
PY13 | 5 | 0 | - |
PY14 | 4 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |