Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dilbilim (Linguistics) I | CER307 | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım |
Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Semra YILMAZ |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ŞEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dilbilimi Tarihi, Dilbilimi neden bir bilimdir? Dil yüzyıllardan beri özgül bir düşünce konusu olmasına karşın, dilbilim çok yeni bir bilim dalıdır. Dilbilim, dillerin yapısını, gelişmesini, dünyada yayılması ve aralarındaki ilişkileri ses, biçim, anlam ve cümle bilgisi bakımından genel veya karşılaştırmalı olarak inceleyen bilim dalıdır. Dilbilimi dilin nasıl gelişip işlendiğini anlamamıza yardımcı olmaktadır. |
Dersin İçeriği | Dilbilimin ortaya çıkışı ve gelişmesi, Dilbilgisi, Filoloji, Dil, Düşünce; Kültür ve Dilbilim, Dil ve İletişim, Yapısal Dilbilim, Ferdinand De Saussure Sonrası Avrupa Dilbilimi, Amerikan Yapısalcılığı. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Dilbilimi yeni bir bilim dalı olup çıktıları öğrenciye vereceği bilgiler daha kolay anlaşılmasını sağlar. - Dilbilimin Dilbilgisi, Filoloji ve Yazına göre önemli yer vardır ve öğrencinin bir konuyu ele alırken bu kriterlere göre ele almasını sağlar. - Dil, Düşünce; Kültür, Dilbilim ve Gözlemleme ne kadar iç içe olduğu ve konuların kavranasındaki önemi daha iyi anlaşılır. - Dilsel iletişimin temel öğeleri, metinler ve gerçeklik, yazılı iletişimin en önemli işlevleri kavranır. - Yapısal Dilbilim: Dilbilim derslerinde dilin kapsamlı yapısı hakkında bilgi sahibi olmayı sağlar. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Dilbilimine Giriş ve Karşılaştırmalı Dilbilgisi, Tarihi ve Dillerin Sınıflandırılması ele alınacaktır. | |
2. Hafta | Dilbilim neden bir bilimdir? Dilbilimin Dilbilgisi, Filoloji ve Yazına göre yeri. | |
3. Hafta | Dil, Düşünce; Kültür, Dilbilim ve Gözlemleme içerikleri. | |
4. Hafta | Dilsel iletişimin temel öğeleri, metinler ve gerçeklik, yazılı iletişimin işlevleri. | |
5. Hafta | Yapısal Dilbilim: Dilbilim derslerinin yönelimleri, Dilbilim derslerinde ikili karşıtlıklar, dilin alt dalları, dilin görünümleri ve yapay diller. | |
6. Hafta | Gösterge ve Gösterge Dizgeleri: Belirti ve Belirtke, Gösterge ve Simge, Görsel Gösterge (İkon), Göstergelerin Kullanımları. | |
7. Hafta | Dil Göstergesi, Gösterge: Algılama ve Kavramsallaştırma, Gösterge ve değerleri. | |
8. Hafta | Arasınav | |
9. Hafta | Dil Göstergesinin Özellikleri; Dil Göstergesinin Nedensizliği | |
10. Hafta | Göstergenin ÇizgisellikÖzelliği; değişmezliği, değişebilirliği, Dilim Ayırıcı özelliği. Gösteren, Gösterilen ve Gösterge Arasındaki Etkileşim. Dilin çift eklemliliği. | |
11. Hafta | Artzamanlılık ve eşzamanlılık. Dizisel ve dizimsel ilişkiler. Töz ve biçim, anlam , değer ve karşılaştırma. | |
12. Hafta | Ferdinand de Saussuure sonrası Avrupa Dilbilimi: Prag Okulu İşlevselcilik | |
13. Hafta | Roman Jakobson: 1963 yılında yayınlanan genel Dilbilim Makaleleri. Kopenhag Dilbilim Çevresi: Glosematik. | |
14. Hafta | Noam Chomsky: Üretici Dönüşümsel Dilbigisi: Kuramsal yaklaşımlar, Temel kavramlar, Üretici, Standart Kuram ve Genişletilmiş Standart Kuram |
KIRAN, Zeynel ve Eziler-Kıran, Ayşe (2013): Dilbilime Giriş (Dilbilgisinden Dilbilime) Seçkin Yayıncılık, Dördüncü Baskı, Ankara. |
KERİMOĞLU, Caner (2016): Genel Dilbilime Giriş, PEGAN Akademi yayınları, 3. Baskı, Yeni Mahalle Ankara. |
RIFAT, Mehmet (2014): XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı, Beyoğlu/İstanbul. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |