Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çerkezce Dilbilgisi II | CER106 | 2. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 6,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Anlatım |
Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Semra YILMAZ |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Ruzana Doleva |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çerkez dilinin kompleks yapılarının anlaşılmasını sağlar. |
Dersin İçeriği | Fiiller, zaman kipleri, sayı grupları |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Öğrenci Çerkezcenin yapısını oluşturan ve işleyiş kurallarını tanımlayan bilgilere sahip olur. - Dilbilgisi kurallarını konuşma, yazma, dinleme gibi etkinliklerde başarıyla uygulama yeteneğine sahip olur. - Yazmada birliği sağlamak için kelimelerin doğru yazımını öğrenme, iyi ve sağlam cümle kurma yeteneği kazandırır. - Ögeleri yerli yerinde kullanır, kelimeleri tam ve eksiksiz olarak bilir ve ögeler arasındaki uyuma dikkat eder. - Kendini ifade eder, iletişim kurar, iş birliği yapar, girişimcilik ve sorun çözme kapasitesi gelişir. - Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir, sentezleyebilir, okuma ve öğrenmeden zevk alır - Bilgi teknolojilerini güvenli bir şekilde kullanarak bilgi edinme, oluşturma ve paylaşma becerileri gelişmiştir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | fiilerde emir kipi | |
2. Hafta | Olumsuz emir kipleri | |
3. Hafta | Sayma sayıları | |
4. Hafta | Geçişsiz fiiller (1. ve 2. grup): Geçmiş zaman, olumsuzluk ve soru ekleri | |
5. Hafta | Geçişsiz fiiller (3.grup): Geçmiş zaman, olumsuzluk ve soru ekleri | |
6. Hafta | Fiilde yön belirten önek: къ(э). | |
7. Hafta | Yer belirten önekler: -те, -и, -ч1э, -хэ, -го, -дэ, -1у, -къо, -пы. | |
8. Hafta | Arasınav | |
9. Hafta | –щ(ы) ekiyle yer belirtme. | |
10. Hafta | Geçişsiz fiiller (1. ve 2.grup): Gelecek zaman, olumsuzluk ve soru ekleri | |
11. Hafta | Geçişsiz fiiller (3.grup): Gelecek zaman, olumsuzluk ve soru ekleri | |
12. Hafta | Değişik fiil grupları | |
13. Hafta | "Nasıl" sorusuna cevap veren kelimeler: sıfatlar. | |
14. Hafta | İsim ve sıfatların birlikte kullanımı |
Рогава, Г.В., Керашева, З.И. Грамматика адыгейского языка.- Краснодар-Майкоп, 1966. |
А. Шъаукъо, Р. Долэ, М. Къунэ, Къ. Мэрэтыкъо, Г. Мурад, Р. Шъхьэлахъо. 1офш1энхэмрэ диктантхэмрэ ясборник, - Мыекъуапэ, 2005. |
Шъхьэлахъо Р. Джырэ адыгабз (апэрэ 1ахьэр).- Мыекъуапэ, 2006. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY9 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 |
Araştırma | 14 | 2,5 | 35 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 14 | 1 | 14 |
Ödev 2 | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6,0 |