Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çerkezce Dilbilgisi I CER105 1. Yarıyıl 4 + 0 4,0 6,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Verenler Doç. Dr. Ruzana Doleva
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Giriş seviyesinde Çerkezce dilinin yapısının genel özellikleri
Dersin İçeriği dilin ögeleri, cümlenin ögeleri, dil ve tümce yapıları
Ders Öğrenme Kazanımları - Öğrenci Çerkezcenin yapısını oluşturan ve işleyiş kurallarını tanımlayan bilgilere sahip olur.
- Dilbilgisi kurallarını konuşma, yazma, dinleme gibi etkinliklerde başarıyla uygulama yeteneğine sahip olur.
- Yazmada birliği sağlamak için kelimelerin doğru yazımını öğrenme, iyi ve sağlam cümle kurma yeteneği kazandırır.
- Ögeleri yerli yerinde kullanır, kelimeleri tam ve eksiksiz olarak bilir ve ögeler arasındaki uyuma dikkat eder.
- Kendini ifade eder, iletişim kurar, iş birliği yapar, girişimcilik ve sorun çözme kapasitesi gelişir.
- Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir, sentezleyebilir, okuma ve öğrenmeden zevk alır
- Bilgi teknolojilerini güvenli bir şekilde kullanarak bilgi edinme, oluşturma ve paylaşma becerileri gelişmiştir.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Kişi zamirleri, soru zamirleri
2. Hafta İyelik zamirleri ve iyelik eki
3. Hafta Geçişsiz fiiller (1. ve 2. grup)
4. Hafta Geçissiz filler (3. grup)
5. Hafta Tekil ve çoğul isimler
6. Hafta İsimlere gelen soru ve olumsuzluk ekleri
7. Hafta işaret zamirleri
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Soru zamirleri
10. Hafta belgisiz zamirler
11. Hafta Özel isim ve cins isim
12. Hafta Geçişsiz fiilerde özne
13. Hafta ergatif hal
14. Hafta Lej halinin anlamı
Kaynaklar
Рогава, Г.В., Керашева, З.И. Грамматика адыгейского языка.- Краснодар-Майкоп, 1966.
А. Шъаукъо, Р. Долэ, М. Къунэ, Къ. Мэрэтыкъо, Г. Мурад, Р. Шъхьэлахъо. 1офш1энхэмрэ диктантхэмрэ ясборник, - Мыекъуапэ, 2005
Шъхьэлахъо Р. Джырэ адыгабз (апэрэ 1ахьэр).- Мыекъуапэ, 2006.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 4 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 5 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 5 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 6 84
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1,5 21
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 1 14
Ödev 2 14 1 14
Kısa Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 153
Dersin AKTS Kredisi 6,0