Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çerkezce Okuma ve Yazma I CER101 1. Yarıyıl 6 + 0 6,0 8,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Anlatım
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Semra YILMAZ
Dersi Verenler Doç. Dr. Susana Shkhalakhova
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kiril alfabesi kullanarak basit seviyede Çerkezce okuma ve yazma becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği Kiril alfabesinin sesleri, ses kombinasyonları, Çerkezce seslerin Kiril Alfabesinde ifadeleri, basit kelimeleri ve cümleleri okuyabilme ve yazma.
Ders Öğrenme Kazanımları - Çerkes Fonolojisi hakkında geniş bilgi edinme, dilbilimi açısıyla bilimsel bilgileri üretebilme pratiğini kazanır.
- Çerkesçe ünlü ve ünsüzlerin oluşumu hakkında bilimsel olarak bilgi edinme ve dilbiliminde bu tür oluşumları analiz edebilmeyi kazanır.
- Çerkesçe ünlü ses sistemini anlamak, işleyişi ve uyumları hakkında dilbilimi açısından analiz etmeyi kavramaya yardımcı olur.
- Çerkesçe ünsüz seslerin diftong şeklinde kullanılışını dilbilgisi açısıyla ele alıp kavramayı sağlar.
- Ünsüz seslerin sistemini incelemek, işleyiş ve uyumlarını dilbilimi açısında inceleme ve araştırma yaparak bilgi derinliğiyle bu tür özellikleri tespit etmeyi geliştirir.
- Sert ve yumuşak ünsüzleri daha pratik şekilde uygulama ve inceleme yapabilmeyi sağlar.
- Çerkesçede gırtlaktan gelen ünsüz seslerin işlevi, kullanılışı ve bu tür seslerin detaylı inceleme uygulama yapabilmeyi kazandırır.
- Kalın seslerin işlevini kavrama ve dilbilimi açısından analiz yapmayı geliştirir.
- Çerkesçede yoğun bulunan affrikat sesleri (yarım sesli (tıslama) ünsüzleri) inceleme, oluşumları hakkında dilbilimi açısından detaylı analiz etme becerisini kavrar.
- Çerkesçede Ünsüzlerin Çeşitleri: Dudak, diş, damak, gırtlak, dil arkası, dil ucu, dil üstü ünsüzleri dil inceleme labaratuvarlarda denemek, bu tür sesler üzerinde laboratuvarda çalışmayı teknik destekleri kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşam boyunca bilimsel çalışmalarla detaylı bilgileri meslekdaşlarla paylaşarak bulguları geliştirme alışkanlığını kazandırır.
- Çerkesçe Ünlülerde fonotik vurguya göre değişimlerin fark etmesini ve farklı dillerde benzer vurguların tespit edebilmeyi çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki vurgu kaynakları karşılaştırma bilgi ve becerisini kazanır.
- Ünsüzlerin uyumlarına göre değişimleri (palatalization, affricatization, spirantizatsier, benzetme, başkalaşma). Bu tür değişimleri dilbilimi çerçevesinde bilimsel kurallara uyarak inceleme ve farklı dillerdeki benzerlikleri kullanarak yeni yorumlar ortaya koyma imkânını yakalayabilir.
- Heceler (kapalı ve açık heceler). Çerkesçede seslerin zenginliği hecelere yansıtabilme olanakları belirlenebilir, dil öğretiminde yeni metodlar geliştirilebilir. İlginç olması halinde, Türkiye’de kaybolmaya yüz tutmuş bir dilin tekrar uzun süre hayatta kalmasını sağlayabilecek metotları geliştirir.
- Çerkesçe vurguların işleyiş tarzını her dilbilimcinin kavrayacağı şekilde kolaylaştırma, geliştirme ve vurgulardaki hassasiyetin herkes tarafından yapabilme becerisini kazandırarak kullanım kolaylığı sağlar.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Адыгэ хьарыфылъэр. Çerkes (Adıge) alfabesi
2. Hafta Сэлам зэхыныр. Selamlaşma
3. Hafta НэIуасэ зэфэхъуныр. Tanışma.
4. Hafta Дебгъэштэныр, демыгъэштэныр. Rıza, ret cevabı
5. Hafta Мыр сыд? Мыр хэт? Bu ne? Bu kim?
6. Hafta Сиунагъу. Ailem
7. Hafta Iахьылхэр. Akrabalar
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Тыдэ ущыщ? Nerelisiniz?
10. Hafta Илъэсым иуахътэхэр. Мазэхэр. Mevsimler. Aylar
11. Hafta Нэшанэхэр. Sıfatlar
12. Hafta Синыбджэгъу. Arkadaşım
13. Hafta Шъохэмрэ теплъэхэмрэ. Renkler ve şekiller
14. Hafta Унэ кIоцIыр. Odada
Kaynaklar
Керашева, З.И. Адыгейский язык: учебное пособие / З.И. Керашева, Н.А. Панеш – Майкоп, 2001. – 203с.
Гунчокова, М.А. Изучаем адыгейский язык / М.А. Гунчокова, Л.П. Терчукова. – Майкоп, 2010. – 198 с.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11 DK12 DK13 DK14 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY2 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY6 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY7 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY9 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY10 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY11 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY12 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 14 8 112
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Diğer Faaliyetler 14 3 42
Ara Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 204
Dersin AKTS Kredisi 8,0