Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çocuk Edebiyatı | TRZ201 | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Elif Emine BALTA |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Elif Emine BALTA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocuklara okuma kültürü ve zevki kazandırmak amacı ile çocuğa göre ve çocuk için yazılmış eserlerden yararlanmayı öğretmen adaylarına öğretmek. |
Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye´de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel kavramları tanımlar - Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar. - Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri somut eserler üzerinde uygular. - Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar. - Nitelikli ve niteliksiz Çocuk Edebiyatı yayınları arasındaki farkları analiz eder. - Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular. - Yerli ve yabancı çocuk edebiyatının en iyi örneklerini bilir. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Çocuk kimliği ve çocuk edebiyatı kavramlarının tartışılması | Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati |
2. Hafta | Çocuk edebiyatının temel özellikleri ve işlevi | Görsel Sunum Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
3. Hafta | Çocuk gerçekliği ve yazınsal metinler | |
4. Hafta | Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Dil gelişimi ve bilişsel gelişim) | Sözel Anlatım Ders Saati |
5. Hafta | Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Kişilik gelişimi ve toplumsal gelişim) | Görsel Sunum Ders Saati Sözel Anlatım |
6. Hafta | Çocuk edebiyatı ürünlerini değerlendirme ölçütleri | Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati |
7. Hafta | Ara sınav | |
8. Hafta | Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler | Sözel Anlatım Görsel Sunum Ders Saati |
9. Hafta | Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler | Görsel Sunum Sözel Anlatım Ders Saati |
10. Hafta | Çocuk şiirleri | Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
11. Hafta | Çocuk dergiciliği ve dergileri | Sözel Anlatım Ders Saati Görsel Sunum |
12. Hafta | Çocuk edebiyatında çeviri | Araştırma Ders Saati Sözel Anlatım |
13. Hafta | Türk çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati Uygulama |
14. Hafta | Yabancı çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi | Ders Saati Diğer Faaliyetler Araştırma |
Oğuzkan, A.F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık. Sever, S. (2003) Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY6 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY7 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY13 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY14 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY15 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 53 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2,0 |